STATUT
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
im. Cypriana Kamila Norwida
Stargard Szczeciński
Tekst jednolity
według stanu na dzień 01.04.2008 r.
Rozdział 1
Postanowienia
wstępne
§1. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego
określenia o:
1. „Ustawie\" należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991
r. o systemie oświaty (Tekst jednolity z 2004 r. Dz. U. nr 256, poz. 2572 z
późniejszymi zmianami).
2. „Szkole\" należy przez to rozumieć II Liceum Ogólnokształcące im.
Cypriana Kamila Norwida w Stargardzie Szczecińskim.
3. „Organie prowadzącym\" należy rozumieć Powiat Stargardu
Szczecińskiego.
4. „Organie nadzoru pedagogicznego\" należy rozumieć Kuratorium
Oświaty w Szczecinie.
Rozdział 2
Nazwa, siedziba i
status szkoły
§2. Szkoła nosi nazwę:
II Liceum Ogólnokształcące
im. Cypriana Kamila Norwida
w Stargardzie
Szczecińskim.
§3. II Liceum Ogólnokształcące w Stargardzie Szczecińskim jest
szkołą publiczną ponadgimnazjalną o trzyletnim cyklu kształcenia, działającą w
oparciu o ustawę.
§4. Siedzibą szkoły jest budynek przy ul. Mieszka I w
Stargardzie Szczecińskim, zlokalizowany na działce numer 300 o powierzchni 9.980
m2, w obrębie ewidencyjnym nr 11 miasta Stargardu
Szczecińskiego.
§5. Organem prowadzącym II Liceum Ogólnokształcące jest Powiat
Stargardu Szczecińskiego, a organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest
Zachodniopomorski Kurator Oświaty.
§6. Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie
pomieszczenia z niezbędnym wyposażeniem, a ponadto:
1. Pomieszczenia administracyjne
i gospodarcze,
2. Gabinet pielęgniarki szkolnej,
3. Gabinet terapii pedagogicznej,
4. Archiwum,
5. Szatnie,
6. Boisko sportowe,
7. Aulę,
8. Salę gimnastyczną
9. Świetlicę,
10. Bufet szkolny,
11. Laboratorium językowe,
12. Pracownie komputerowe.
§7. Kierunki kształcenia i liczbę klas o danym kierunku
kształcenia ustala dyrektor szkoły w zależności od zainteresowań młodzieży
oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych szkoły w
porozumieniu z radą pedagogiczną, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§8. Szkoła może prowadzić autorskie programy nauczania na
wniosek nauczycieli - autorów programów nauczania, według odrębnych przepisów.
§9. Na wniosek i na koszt rodziców po zaopiniowaniu przez radę
pedagogiczną (uwzględniając zainteresowania uczniów) uczniowie mogą uczyć się
dowolnego przedmiotu jako nadobowiązkowego w wymiarze godzin większym niż
przewiduje to obowiązujący plan nauczania.
Rozdział 3
Cele i zadania
szkoły
§10. Szkoła umożliwia uczniom:
1. Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania
świadectwa ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej i świadectwa dojrzałości.
2. Dokonanie świadomego wyboru kierunku
dalszego kształcenia, poprzez korzystanie z fachowego doradztwa
pedagogicznego.
3. Podjęcie decyzji, czy wyraża wolę
uczestniczenia w lekcjach religii. Do ukończenia przez ucznia 18 lat decyzję
podejmują jego rodzice lub prawni opiekunowie.
§11. Szkoła zapewnia uczniom:
1. Pełny i wszechstronny rozwój intelektualny,
moralno-emocjonalny i fizyczny zgodnie z jego potrzebami i możliwościami
psychofizycznymi, w warunkach poszanowania godności osobistej oraz wolności
światopoglądowej i wyznaniowej,
2. Opiekę pedagogiczną i zdrowotną oraz
pełne bezpieczeństwo w szkole i w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
3. Warunki do rozwoju indywidualnych
uzdolnień i zainteresowań,
4. Warunki do realizacji indywidualnego
programu nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie (w przypadku
uczniów szczególnie uzdolnionych) na podstawie odrębnych przepisów,
5. Pomoc psychologiczną i pedagogiczną,
zgodnie z odrębnymi przepisami.
§12. Szkoła kształtuje:
1. Poczucie odpowiedzialności, miłości Ojczyzny, poszanowania
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w atmosferze wolności sumienia i szacunku
dla każdego człowieka, kształtuje u uczniów postawy moralne i obywatelskie
zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów,
ras i światopoglądów,
2. Poczucie własnej wartości, pozytywnej samooceny i odpowiedzialności
za własne czyny.
§13. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami, którym z
powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne jej formy.
§14. Szkoła wspomaga rodzinę w procesie wychowania,
Rozdział 4
Organy szkoły i ich
kompetencje
§15. Organami szkoły są:
1. Dyrektor szkoły,
2. Rada Pedagogiczna,
3. Rada Rodziców,
4. Samorząd Uczniowski.
§16. 1. Szkołą kieruje dyrektor. Stanowisko to powierza i z
tego stanowiska odwołuje organ prowadzący szkołę.
2. Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy i
przełożonym służbowym dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie
będących nauczycielami.
3. Dyrektor szkoły sprawuje opiekę nad młodzieżą uczącą się w
szkole.
4. W ramach swoich kompetencji i zakresu obowiązków dyrektor
szkoły
1) prowadzi
dokumentację określoną szczegółowymi przepisami,
2) opracowuje zakres obowiązków nauczycieli i pracowników
niepedagogicznych szkoły,
3) odpowiada za dobór
kadry pedagogicznej, pracowników niepedagogicznych szkoły oraz ich
zatrudnianie,
4) kieruje bieżącą
działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły, a w szczególności sporządza na
każdy rok szkolny, plan nadzoru pedagogicznego uwzględniający harmonogram
hospitacji, zakres i tematykę badań działalności dydaktyczno - wychowawczej i
jej efektów,
5) nadzoruje przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i
promowania uczniów,
6) nadzoruje przestrzeganie statutu szkoły,
7) nadzoruje przestrzeganie tematyki i terminarzu szkoleń rady
pedagogicznej,
8) sprawuje nadzór
pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców,
9) prowadzi dokumentację przebiegu i wyników prowadzonego nadzoru
pedagogicznego,
10) organizuje doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej,
11) sprawuje opiekę nad uczniami poprzez stwarzanie warunków do
harmonijnego ich rozwoju psychofizycznego,
12) zapewnia bezpieczeństwo oraz higienę pracy i nauki oraz wykonywanie
zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej
samoobrony, organizuje współpracę z pozostałymi organami szkoły oraz informuje,
na początku każdego roku szkolnego, uczniów i pracowników szkoły o konieczności
zawiadamiania o wypadkach, jakie mogą się wydarzyć podczas zajęć organizowanych
przez szkołę,
13) przewodniczy pracom rady pedagogicznej oraz odpowiada za
realizowanie uchwał podjętych w ramach jej kompetencji,
14) współdziała z organizacjami związkowymi, organizacjami uczniowskimi,
społecznymi i środowiskowymi, ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia
nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
15) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, i
odpowiada za majątek szkoły, jego prawidłowe utrzymanie i zabezpieczenie oraz
za właściwe obciążenie odpowiedzialnością materialną nauczycieli i innych
pracowników,
16) realizuje zalecenia i wnioski organu sprawującego nadzór
pedagogiczny i organu prowadzącego w zakresie i na zasadach określonych w
ustawie,
17) przedkłada do zatwierdzenia radzie pedagogicznej projekty planów
pracy szkoły oraz program rozwoju szkoły, kieruje ich realizacją oraz składa
radzie pedagogicznej okresowe sprawozdania z ich realizacji,
18) udziela radzie rodziców informacji o działalności
dydaktyczno-wychowawczej szkoły,
19) współpracuje z samorządem uczniowskim,
20) organizuje warunki dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach
Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej,
etnicznej, językowej, religijnej,
21) zapewnia należytą opiekę nauczycielom rozpoczynającym pracę w
zawodzie,
22) określa zakres odpowiedzialności materialnej pracowników, zgodnie
z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
23) organizuje przegląd techniczny obiektów szkolnych, prace
konserwacyjno-remontowe oraz okresowe inwentaryzacje majątku szkolnego,
24) sprawdza zgodność ze statutem szkoły regulaminu działalności rady
rodziców i regulaminu działalności samorządu uczniowskiego,
25) reprezentuje szkołę na zewnątrz, podpisuje dokumenty związane z
zarządzaniem placówką, w tym w sprawach podnoszenia jakości pracy szkoły,
26) przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodziców, nie rzadziej
niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru,
27) decyduje o organizacji pracy szkoły,
28) zatrudnia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
29) powołuje komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o
awans na stopień nauczyciela kontraktowego. W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor (wicedyrektor) jako jej przewodniczący,
b) przewodniczący zespołu przedmiotowego (wychowawczego), w skład
którego wchodzi nauczyciel, opiekun stażu,
30) nadaje
stopień nauczyciela kontraktowego:
a) nauczycielowi stażyście po odbyciu stażu zakończonego pozytywną
oceną jego dorobku zawodowego,
b) nauczycielowi akademickiemu legitymującemu się co najmniej
trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej,
c) osobie posiadającej co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący
dorobek zawodowy,
31) dokonuje przeniesienia nauczyciela mianowanego z innej szkoły za
zgodą dyrektora tej szkoły, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego,
32) dokonuje przeniesienia mianowanego nauczyciela religii, który
otrzymał na podstawie odrębnych przepisów skierowanie do II Liceum Ogólnokształcącego
w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony i
zawiadomieniu organu prowadzącego szkołę,
33) przenosi nauczyciela w stan nieczynny oraz przywraca do pracy
nauczyciela pozostającego w stanie nieczynnym,
34) wnioskuje, w wypadkach podyktowanych koniecznością realizacji
programu nauczania w sprawie zatrudnienia nauczyciela pozostającego w stanie
nieczynnym,
35) kieruje nauczycieli mianowanych na badania okresowe lub kontrolne,
36) w szczególnych przypadkach zobowiązuje nauczycieli do pracy w
godzinach ponadwymiarowych, zgodnie z odrębnymi przepisami,
37) ustala czterodniowy tydzień pracy dla nauczyciela zatrudnionego w
pełnym wymiarze (w przypadkach określonych art. 42c1 Karty Nauczyciela),
38) zobowiązuje nauczycieli (nie więcej niż 7 dni) do wykonywania w
czasie ferii czynności:
a) przeprowadzania egzaminów,
b) prac związanych z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem
nowego roku szkolnego,
39) udziela
pracownikom szkoły urlopów (płatnych i bezpłatnych),
40) udziela nauczycielom płatnego urlopu dla poratowania zdrowia (na
okres do jednego roku),
41) udziela pracownikom szkoły urlopu macierzyńskiego,
42) zawiesza nauczycieli w pełnieniu obowiązków,
43) powierza stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze w
szkole i dokonuje odwołania z tych stanowisk po zasięgnięciu opinii organu
prowadzącego, rady pedagogicznej oraz związków zawodowych,
44) przydziela nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu
odbywającemu staż opiekuna spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych,
45) premiuje i nagradza pracowników, a także udziela im kar
porządkowych,
46) występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w
sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych
pracowników szkoły,
47) przyjmuje uczniów do szkoły,
48) decyduje o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego na
podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych
zajęciach wydanej przez lekarza lub poradnię specjalistyczną,
49) zatwierdza przedmiotowy system oceniania po uzyskaniu pozytywnej
opinii właściwego zespołu przedmiotowego,
50) decyduje o skreśleniu ucznia z listy uczniów na podstawie uchwały
rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego,
51) zatwierdza plan rozwoju zawodowego przygotowany przez nauczyciela
na okres stażu,
52) dokonuje oceny:
a) dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu z uwzględnieniem
stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela - przypadku nauczyciela
stażysty i nauczyciela kontraktowego - po zapoznaniu się z projektem oceny
opracowanym przez opiekuna stażu i po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców - w
przypadku nauczyciela mianowanego - po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców,
b) pracy nauczyciela.
53) prowadzi postępowanie wyjaśniające po wniosku rady pedagogicznej o
odwołaniu nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora szkoły i powiadamia radę o
jego wyniku w ciągu 14 dni,
54) organizuje powstanie rady szkoły I kadencji na łączny wniosek
dwóch spośród następujących podmiotów: rady pedagogicznej, rady rodziców,
samorządu uczniowskiego,
55) obniża nauczycielom tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wg odrębnych przepisów,
56) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z
ustalonym regulaminem,
57) podaje do publicznej
wiadomości, do dnia 31 marca, szkolny zestaw programów nauczania i szkolny
zestaw podręczników, które będą obowiązywać od
początku następnego roku szkolnego.
58) podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi
podręcznikami na terenie szkoły,
59) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń
i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których
celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie
form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki,
60) może po zasięgnięciu opinii rady rodziców wprowadzić obowiązek
noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju,
61) podejmuje inne decyzje wynikające z przepisów szczególnych.
5. Dyrektor
szkoły odpowiada
1) przed
kuratorem oświaty za:
a) stan i warunki działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej
szkoły,
b) efekty realizacji programów nauczania,
c) prowadzony nadzór pedagogiczny,
d) dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły oraz opiekę nad młodzieżą,
e) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich
doskonaleniu zawodowym,
f) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i
niniejszego statutu,
g) bezpieczeństwo uczniów znajdujących się na terenie szkoły i
podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem;
2) przed
organem prowadzącym za:
a) celowe wykorzystanie środków przeznaczonych na działalność szkoły,
b) zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej i
uczniowskiej, bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania,
c) stan ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych,
d) zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki.
§17. W szkole tworzy się
następujące stanowiska kierownicze:
1. Dwóch wicedyrektorów,
2.
Głównego księgowego,
3. Kierownika
gospodarczego.
§18. Na wniosek dyrektora szkoły za zgodą organu prowadzącego w
ramach posiadanych środków finansowych można tworzyć dodatkowe stanowiska
wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§19. 1. Wicedyrektor jest odpowiedzialny przed
dyrektorem za organizację pracy szkoły, a w szczególności:
1) prawidłowe opracowanie podziału godzin i jego realizację,
2) efektywne wykorzystywanie sal lekcyjnych,
3) sporządzanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli,
4) nadzór nad prowadzeniem podstawowej dokumentacji szkolnej:
dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, dzienniki zajęć pozalekcyjnych,
5) nadzór pedagogiczny nad nauczycielami, zgodnie z corocznie przyjętym
planem,
6) organizację i nadzór nad działalnością kół przedmiotowych, kół
zainteresowań, olimpiad,
7) organizowanie dyżurów nauczycieli,
8) realizację kalendarza uroczystości,
9) sporządzenie sprawozdania rocznego z realizacji zadań
wychowawczych szkoły,
10) nadzór nad prawidłowym wykonywaniem przydzielonych nauczycielom
zadań opiekuńczo-wychowawczych,
11) właściwe funkcjonowanie zespołów przedmiotowych, zespołu
wychowawczego i komisji do spraw pomocy materialnej,
12) kontrolę przestrzegania porządku i dyscypliny pracy przez
nauczycieli,
13) zastępowanie dyrektora w czasie jego nieobecności,
14) wykonywanie innych
zadań zleconych przez dyrektora szkoły.
§20. 1. Rada
pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej
statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. Tworzą ją i biorą udział w jej
posiedzeniach wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
3. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane: przed
rozpoczęciem roku szkolnego, w pierwszym tygodniu stycznia, w ostatnim tygodniu
zajęć klas maturalnych w kwietniu i w ostatnim tygodniu zajęć w roku szkolnym w
związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania uczniów, w celu podsumowania
pracy dydaktycznej i wychowawczej szkoły oraz w miarę potrzeb.
Zebrania rady
pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego rady, organu prowadzącego szkołę
albo co najmniej 1/3 członków rady.
4. Przewodniczącym rady pedagogicznej
jest dyrektor szkoły. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady
pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków
o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
5. W posiedzeniach rady pedagogicznej
mogą brać udział inne osoby zaproszone przez przewodniczącego, za zgodą lub na
wniosek rady pedagogicznej. Mają one głos doradczy.
6. Uchwały rady pedagogicznej są
podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej
członków.
7. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a
jej posiedzenia są protokołowane.
8. Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej, nie
rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego
nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
9. Rada pedagogiczna przygotowuje
projekt i uchwala statut szkoły oraz zatwierdza Wewnątrzszkolny System Oceniania.
10. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie
nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub wicedyrektora szkoły do organu uprawnionego
do odwołania.
11. Członkowie rady pedagogicznej są
zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady
pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a
także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
12. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) uchwalanie regulaminu własnej działalności,
2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwały o skreśleniu ucznia z listy uczniów szkoły,
4) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów
pedagogicznych w szkole,
5) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
6) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
13. Rada
pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy w szkole,
2) tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i
pozalekcyjnych,
3) projekt planu finansowego szkoły,
4) propozycje dyrektora o przyznanie nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
5) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i
innych wyróżnień,
6) decyzje dyrektora o powierzeniu stanowisk wicedyrektora i innych
stanowisk kierowniczych oraz odwołania z tych stanowisk.
14. Rada pedagogiczna, spośród
przedstawionych przez nauczycieli programów nauczania oraz podręczników,
ustala, w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii rady rodziców szkolny zestaw
programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, biorąc pod uwagę możliwości
uczniów.
1) W przypadku podręcznika bierze pod uwagę przystosowanie dydaktyczne
i językowe podręcznika do możliwości uczniów oraz wysoką jakość wykonania
podręcznika umożliwiającą korzystanie z niego przez kilka lat.
2) Szkolny zestaw podręczników składa się z nie więcej niż trzech
podręczników dla danych zajęć edukacyjnych. W przypadku, gdy realizowane są
rozszerzone zakresy kształcenia z poszczególnych zajęć edukacyjnych, szkolny
zestaw podręczników składa się z nie więcej niż trzech podręczników do każdego
zakresu kształcenia z danych zajęć edukacyjnych.
3) Szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników
obowiązuje przez trzy lata szkolne.
4) W uzasadnionych przypadkach, rada pedagogiczna, na wniosek
nauczyciela lub rady rodziców, może dokonać zmian w zestawie programów
wychowania przedszkolnego, szkolnym zestawie programów nauczania lub szkolnym
zestawie podręczników, z tym że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w
trakcie roku szkolnego.
15. W przypadku podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały
niezgodnej z przepisami, prawa, dyrektor szkoły wstrzymuje jej realizację, o
czym niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący
nadzór pedagogiczny.
Organ
sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę
uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.
Rozstrzygnięcie
organu sprawującego nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym
szkołę jest ostateczne.
§21. 1. W szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół
rodziców bądź opiekunów prawnych uczniów II Liceum Ogólnokształcącego.
2. W skład Rady Rodziców
wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych
wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
3. Wybór przedstawicieli 3-osobowych oddziałowych rad rodziców
odbywa się na pierwszym zebraniu rodziców w roku szkolnym.
4. Jednego ucznia bądź rodzeństwo będące w jednej klasie
reprezentuje jeden rodzic bądź opiekun prawny.
5. Członkowie każdej rady oddziałowej wybierają ze swojego
grona osobę, która będzie przedstawicielem rady oddziałowej w Radzie Rodziców.
6. Rada Rodziców uchwala
regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1) wewnętrzną strukturę i
tryb pracy Rady,
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych
oraz przedstawicieli rad oddziałowych do Rady Rodziców.
7. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów
szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór
pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
8. Do kompetencji
Rady Rodziców należy:
1) uchwalanie w
porozumieniu z Radą Pedagogiczną
a) programu wychowawczego Szkoły
obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym
skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
b) programu profilaktyki
dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska,
obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym
skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności
kształcenia lub wychowania szkoły,
3) opiniowanie projektu planu
finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły,
4) opiniowanie oceny
dorobku zawodowego za okres stażu nauczyciela stażysty,
kontraktowego i mianowanego.
9. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia
roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu,
o którym mowa w ust. 6 pkt 1 lit. a lub b, program ten ustala Dyrektor Szkoły w
uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez
Dyrektora Szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w
porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
10. W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub
placówki, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców
oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa
regulamin.
11. Członkostwo rodzica w Radzie Rodziców wygasa w przypadku:
1) ukończenia szkoły przez dziecko, przy czym kończy się ono
z dniem 31 sierpnia roku, w którym uczeń kończy szkołę,
2) przeniesienia się do innej szkoły jego dziecka, z końcem miesiąca,
w którym to przeniesienie nastąpiło,
3) śmierci,
4) zrzeczenia się członkostwa,
5) utraty prawa wybieralności,
6) braku zaangażowania w pracę
Rady i opuszczenia bez usprawiedliwienia trzech kolejnych spotkań.
§22.1. Samorząd
uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Zasady wybierania, działania
organów samorządu określa regulamin, uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu
równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami
ogółu uczniów.
2. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem
szkoły.
3. Samorząd może przedstawić radzie pedagogicznej oraz
dyrektorowi wnioski
i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczące realizacji
podstawowych praw uczniów takich, jak:
1) prawa do zapoznania się z przedmiotowymi systemami oceniania,
2) prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawa opiniowania szczegółowych kryteriów ocen zachowania ucznia,
trybu i zasad ustalania ocen i odwołań od nich,
4) prawa do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie
właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i
zaspokajania własnych zainteresowań,
5) prawa wydawania i redagowania gazety szkolnej,
6) prawa organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej
oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi
w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
7) prawa wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
4. Samorząd uczniowski wyraża opinię na temat skreślenia
ucznia z listy uczniów szkoły.
5. Samorząd uczniowski wyraża opinię na temat szczegółowych
kryteriów oceny zachowania uczniów, trybu i zasad jej ustalania oraz trybu
odwoławczego.
§23. Rada pedagogiczna, rada rodziców i samorząd uczniowski są
organami niezależnymi, działają na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz
statutu szkoły i uchwalonych regulaminów swojej działalności.
Ewentualne
spory między organami szkoły rozstrzyga komisja w składzie: dyrektor szkoły,
przedstawiciel rady pedagogicznej, przedstawiciel rady rodziców, przedstawiciel
samorządu uczniowskiego.
Ostateczna
decyzja, dotycząca spornych kwestii, rozstrzygana jest przez zespół wyżej
wymieniony zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje
głos dyrektora szkoły.
Rozdział 5
Organizacja szkoły
§24. Szkoła przestrzega terminów rozpoczynania i zakończenia
zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i
letnich, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§25. Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się dwukrotnie w ciągu
roku szkolnego. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się w ostatnim tygodniu
przed zimową przerwą świąteczną, zaś klasyfikowanie roczne przeprowadza się w
ostatnim tygodniu zajęć w roku szkolnym.
§26. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w
danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły, opracowany przez
dyrektora w terminie określonym przez organ prowadzący, na podstawie planu
nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza
organ prowadzący szkołę.
§27. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w
szczególności liczbę pracowników szkoły, łącznie z liczbą stanowisk
kierowniczych, ogólną liczbą godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych
finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§28. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział
złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie danego roku szkolnego uczą
się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z
odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów
dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
§29. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych
zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony
przez dyrektora szkoły i zaopiniowany przez radę pedagogiczną na podstawie
arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny
pracy umysłowej.
§30. Przeciętna liczba
uczniów w oddziale wynosi od 25 do 32.
§31. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze,
prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
1. Zajęcia te są organizowane zarówno w ramach posiadanych
środków budżetowych, jak i środków pozabudżetowych.
2. Liczba uczestników tych zajęć finansowanych z budżetu
szkoły nie może być niższa niż 15 i wyższa niż 20 uczniów.
3. Czas trwania zajęć wymienionych ustala prowadzący w
zależności od potrzeb.
§32. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych
przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie
dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony
w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§33. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach
międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.
§34. Zajęcia edukacyjne z przedmiotów o podstawie programowej w
zakresie rozszerzonym, mogą być organizowane w oddziałach lub zespołach
międzyoddziałowych albo międzyszkolnych. Liczba uczniów w zespole wynosi co
najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego liceum mogą być tworzone zespoły
liczące mniej niż 20 uczniów.
§35. Zajęcia fakultatywne, koła zainteresowań oraz inne zajęcia
pozalekcyjne mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym, w grupach
oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych, a także podczas wycieczek i
wyjazdów.
§36. Szkoła może przyjmować słuchaczy
zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących
nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego
porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub - za jego zgodą -
poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą
wyższą.
§37. 1. W szkole
działa biblioteka, która jest
pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań
dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli,
popularyzowania wiedzy wśród uczniów.
2. W
skład biblioteki wchodzą:
1) biblioteka,
2) czytelnia.
3. Pomieszczenia
biblioteki szkolnej umożliwiają:
1) gromadzenie
i opracowywanie zbiorów,
2) korzystanie
ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów (w
grupach bądź w oddziałach),
4) korzystania
z Internetu.
4. Z
biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
5. Pracą biblioteki kieruje nauczyciel-bibliotekarz,
do którego obowiązków należy w szczególności:
1) gromadzenie
i aktualizacja zbiorów oraz ich przygotowanie do udostępniania,
2) udostępnianie
zbiorów,
3) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych,
bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych, informowanie uczniów i nauczycieli
o nowych nabytkach,
4) rozmowy z
czytelnikami o książkach,
5) poradnictwo w wyborach czytelniczych, zachęcanie uczniów do
świadomego doboru lektury i do jej planowania,
6) przysposobienie czytelnicze i kształcenie uczniów jako
użytkowników informacji w formie pracy indywidualnej z
czytelnikiem, zajęć grupowych (lekcji bibliotecznych) i - w miarę możliwości -
wycieczek do bibliotek pozaszkolnych,
7) udostępnianie nauczycielom, wychowawcom, opiekunom, organizacjom
młodzieżowym i kołom zainteresowań potrzebnych im materiałów,
8) udzielanie pomocy w przeprowadzaniu różnych form zajęć
dydaktyczno-wychowawczych w bibliotece (zajęcia fakultatywne, godziny do
dyspozycji wychowawcy klasy, zajęcia kół zainteresowań),
9) pomoc w organizowaniu pracy z książką, czasopismem i ewentualnie z
innymi dokumentami we wszystkich formach procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz
w przygotowaniu przez różne grupy społeczności szkolnej imprez czytelniczych,
10) inspirowanie
pracy aktywu czytelniczego i jego szkolenie,
11) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, przygotowywanie
analiz stanu czytelnictwa w szkole na posiedzenia rady pedagogicznej, a także
na zebrania zespołów przedmiotowych,
12) prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek
i rozwijanie kultury czytelniczej uczniów.
6. Ustalone przez dyrektora szkoły godziny pracy biblioteki
umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich
zakończeniu.
7. Pracę
biblioteki określa regulamin.
§38. Szkoła nie prowadzi
internatu.
§39. Uczniowie szkoły, dla których miejscem stałego pobytu nie
jest Stargard Szczeciński, mogą zamieszkać w internacie innej szkoły lub na
stancji.
§40. Uczniów mieszkających w internacie, o których mowa w §39, obowiązuje regulamin tego
internatu.
§41. Uczniowie dojeżdżający, w oczekiwaniu na środek lokomocji,
mogą przebywać w świetlicy szkolnej.
§42. Formy sprawowania opieki wychowawczej nad młodzieżą
mieszkającą na stancjach i w internacie określa plan pracy wychowawczej szkoły.
§43. Opiekę nad uczniem przebywającym w szkole podczas zajęć
obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych sprawuje nauczyciel prowadzący
te zajęcia.
§44. Organizowanie na terenie szkoły i poza nią zajęć
dodatkowych uzgadnia się z dyrektorem.
§45. Szkoła organizuje dyżury nauczycielskie przed lekcjami i
podczas przerw międzylekcyjnych:
1. Dyżury nauczycieli pełnione są w czasie obowiązkowych zajęć
w szkole od godz. 750 do godziny 1600 oraz w czasie zajęć
nadobowiązkowych obejmujących wszystkich uczniów szkoły.
2. Nauczyciele pełnią dyżur w określonych rejonach szkoły,
według ustalonego harmonogramu dostosowanego do potrzeb organizacyjnych szkoły.
3. Nauczyciele pełniący dyżur są zobowiązani do wpływania na
właściwą dyscyplinę uczniów w trakcie przerw, aby zapobiegać niebezpiecznym
zachowaniom i zakłócaniu porządku.
4. W trakcie zajęć nadobowiązkowych lub pozalekcyjnych dla
części uczniów szkoły dyżur pełni nauczyciel, któremu powierzono prowadzenie
określonych zajęć lub który sam je przedsięwziął.
§46. Zasady organizowania
przez szkołę wycieczek:
1. Podczas zajęć poza terenem szkoły, w trakcie wycieczek
organizowanych przez szkołę, uczeń jest pod opieką nauczyciela.
2. Organizatorzy imprez turystycznych mają obowiązek
opracowania regulaminu imprezy określającego warunki zapewnienia bezpieczeństwa
jej uczestników i zapoznania ich z jego treścią przed imprezą.
3. Nauczyciel wyjeżdżający w góry z młodzieżą na rajd lub
wycieczkę może żądać od uczniów badania lekarskiego.
4. W przypadku, gdy grupa nie wyjeżdża poza miasto i nie
korzysta z publicznych środków lokomocji, powinien być zapewniony jeden opiekun
dla jednej klasy (do 35 uczniów).
5. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza teren
miasta liczbę opiekunów ustala się uwzględniając specyfikę zajęć, tak aby
zapewnić opiekę i bezpieczeństwo uczestnikom wycieczki.
6. Kąpiel dozwolona jest w grupie do 15 osób w kąpieliskach
strzeżonych z ratownikiem.
7. Wycieczki piesze na terenach górskich, leżących na
obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m n.p.m. mogą prowadzić
tylko górscy przewodnicy turystyczni.
8. Na udział w wycieczce opiekun - kierownik wycieczki i
pozostali opiekunowie muszą uzyskać zgodę dyrektora.
9. Wszystkie wycieczki i imprezy pozaszkolne wymagają
wypełnienia Karty wycieczki.
10. Kierownikiem wycieczki może być każdy nauczyciel szkoły,
opiekunem grupy może być każdy nauczyciel szkoły oraz ,po uzyskaniu zgody
dyrektora szkoły, inna pełnoletnia osoba.
§47. Dla uczniów z różnymi rodzajami i stopniami
niepełnosprawności organizuje się nauczanie indywidualne, zgodnie z odrębnymi
przepisami.
§48. Uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego.
Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor
szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych
zajęciach wydanej przez lekarza.
§49. Na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej
lub innej poradni specjalistycznej nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne
wynikające z realizowanego przez siebie programu nauczania w stosunku do
ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty
rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z
programu nauczania.
§50. W szczególnie trudnej sytuacji materialnej ucznia szkoła
może wystąpić do rady rodziców lub organu prowadzącego szkołę o udzielenie
zapomogi lub stypendium.
§51. Każdy nauczyciel w sytuacji zagrożenia młodzieży
przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem i
prostytucją, podejmuje działania zgodne z opracowanymi przez szkołę
„Procedurami postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży
demoralizacją\". Dokument ten dołączony został do „Szkolnego programu
profilaktyki\".
§52. 1. Pomoc psychologiczną i pedagogiczną na terenie szkoły
organizuje pedagog szkolny zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Do zadań pedagoga szkolnego należy udzielanie pomocy
wychowawcom klas, a w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie
przyczyn niepowodzeń szkolnych,
2) określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, odpowiednio
do rozpoznanych potrzeb,
3) udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej
uczniom realizującym indywidualny tok lub program nauczania,
4) koordynacja prac z zakresu orientacji zawodowej,
5) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej
uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
3. Swoje zadania pedagog szkolny realizuje we współdziałaniu z
nauczycielami, rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów, pielęgniarką szkolną,
organami szkoły i instytucjami pozaszkolnymi oraz we współpracy z poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie
konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom w zakresie specjalistycznej
diagnozy w indywidualnych przypadkach.
Rozdział 6
Nauczyciele
§53. Ustala się stopnie
awansu zawodowego nauczycieli:
1. Nauczyciel stażysta,
2. Nauczyciel kontraktowy,
3. Nauczyciel mianowany,
4. Nauczyciel dyplomowany.
§54. W przypadku ubiegania się o awans na stopień nauczyciela
kontraktowego - staż trwa 9 miesięcy, nauczyciela mianowanego i nauczyciela
dyplomowanego - staż trwa 2 lata i 9 miesięcy.
§55. Nauczyciel kontraktowy lub nauczyciel mianowany
posiadający co najmniej stopień naukowy doktora może ubiegać się o uzyskanie
kolejnego stopnia awansu zawodowego po odbyciu stażu trwającego 9 miesięcy.
§56. Dyrektor szkoły może skrócić staż do 9 miesięcy
nauczycielowi kontraktowemu, który legitymuje się co najmniej trzyletnim
okresem pracy w charakterze nauczyciela akademickiego w szkole wyższej lub
osobie, której nadano stopień nauczyciela kontraktowego, a która legitymuje się
co najmniej pięcioletnim okresem pracy i posiadającej znaczący dorobek
zawodowy.
§57. W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju
zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, a po zakończeniu stażu składa
dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji tego planu.
§58. Zadaniem opiekuna stażu jest udzielenie nauczycielowi
pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu
rozwoju zawodowego nauczyciela oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego
nauczyciela za okres stażu.
§59. Szczegółowe zasady zatrudniania nauczycieli, odbywania
przez nich stażu oraz nadawania im kolejnych stopni awansu zawodowego oraz
zatrudniania pracowników nie będących nauczycielami określają odrębne przepisy.
§60. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i
opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz
bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów w szczególności:
1. Rozpoznaje poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia
wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z
programu nauczania.
2. Informuje ucznia o poziomie jego
osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
3. Udziela uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego
rozwoju.
4. Motywuje ucznia do dalszej pracy.
5. Dostarcza rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o
postępach, trudnościach i specyficznych zdolnościach ucznia.
6. Informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o
wymaganiach i sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych w pierwszym miesiącu
roku szkolnego, w oparciu o postanowienia Wewnątrzszkolnego i Przedmiotowego
Systemu Oceniania.
7. Opracowuje przedmiotowy system oceniania zawierający
następujące elementy:
1) wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania,
2) sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,
3) zasady wglądu uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) do pisemnych
prac kontrolnych,
4) zasady okresowego podsumowywania osiągnięć edukacyjnych uczniów w
danym okresie i ustalania oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i końcoworocznej.
8. Ustala treści nauczania dla ucznia, co do którego poradnia
psychologiczno-pedagogiczna wydała orzeczenie o obniżeniu wymagań programowych.
9. Pracuje z uczniem skierowanym do nauczania indywidualnego
współuczestnicząc w planowaniu organizacji tych zajęć, ustalając program
nauczania, oraz formy oceny wiedzy i umiejętności w zależności od możliwości
ucznia.
10. Za swoją zgodą pełni rolę
nauczyciela - opiekuna ucznia realizującego indywidualny tok bądź program
nauczania, odbywając z nim konsultacje i opracowując indywidualny program
zatwierdzony przez dyrektora szkoły.
§61. Nauczyciel obowiązany
jest:
1. Rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu
stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i
opiekuńczą, wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego
rozwoju osobowego.
2. Kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w
poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w atmosferze wolności
sumienia i szacunku dla każdego człowieka, dbać o kształtowanie u uczniów postaw
moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni
między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
3. Wspierać rozwój psychofizyczny ucznia, rozwijać jego
zdolności i zainteresowania poprzez treści nauczanego przedmiotu, organizację i
ewentualnego prowadzenie kółek przedmiotowych i kółek zainteresowań, na ogólnie
przyjętych zasadach.
4. Dbać o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego.
5. W oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów udzielać pomocy w
przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, a także informować ucznia i jego
rodziców (prawnych opiekunów) o obniżeniu wymagań edukacyjnych.
6. Udzielać rodzicom informacji o bieżących i okresowych
wynikach w nauce ich dzieci.
7. Kierować się
bezstronnością i obiektywizmem przy ocenianiu ucznia.
8. Ponosić odpowiedzialność za pomoce dydaktyczno-wychowawcze
i sprzęt szkolny poprzez bezpośrednią opiekę nad pracownią lub salą lekcyjną.
9. Dbać zdrowie, życie i bezpieczeństwo uczniów na zajęciach
lekcyjnych, przerwach, wycieczkach oraz wszelkich zajęciach i imprezach
organizowanych przez szkołę,
10. Udzielać pomocy poszkodowanym w wypadkach, które zauważył
lub dowiedział się o nich oraz zawiadamiać o wypadku lekarza lub pielęgniarkę i
dyrektora szkoły.
11. Reagować na wszelkie
dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie
bezpieczeństwa uczniów.
12. Zwracać uwagę na osoby postronne przebywające na terenie
szkoły i w razie potrzeby zwracać się do nich o podanie celu pobytu.
13. Niezwłocznie
zawiadamiać dyrektora szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących
znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów.
14. Podnosić poziom wiedzy teoretycznej poprzez
samokształcenie, uczestnictwo w organizowanych kursach, konferencjach
przedmiotowo - metodycznych.
15. Uczestniczyć w przewidzianych w
planie spotkaniach z rodzicami organizowanych w szkole.
16. Poinformować uczniów najpóźniej miesiąc przed
końcoworocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej o przewidywanych
dla nich końcoworocznych ocenach klasyfikacyjnych.
1) o końcoworocznych ocenach zachowania wychowawca informuje uczniów
na trzy dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej,
2) oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne nauczyciele
ustalają i wpisują do dziennika najpóźniej na trzy dni przed klasyfikacyjnym
zebraniem rady pedagogicznej. Ocena ustalona może różnić się od oceny
przewidywanej,
3) oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustalają nauczyciele
zgodnie z zasadami przyjętymi w przedmiotowym systemie oceniania,
4) jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom
osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w
klasie programowo wyższej, nauczyciele powinni w miarę możliwości stworzyć
uczniowi szansę uzupełnienia braków.
§62. 1. Sprawowanie opieki wychowawczej nad
klasą dyrektor szkoły powierza szczególnej opiece wychowawczej jednemu z
nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej
skuteczności wychowawca powinien prowadzić swój oddział przez cały cykl
nauczania.
3. Dyrektor szkoły może - z inicjatywy własnej lub na
umotywowany wniosek większości uczniów lub większości rodziców uczniów danego
oddziału - dokonać zmiany wychowawcy w ciągu roku szkolnego.
§63. Zadania i obowiązki
wychowawcy klasy obejmują:
1. Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces
jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie.
2. Inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów.
3. Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie
konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami
społeczności szkolnej.
4. Otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka.
5. Planowanie i organizowanie - wspólnie z uczniami i ich
rodzicami - różnych form życia zespołowego, rozwijanie jednostki i integrowanie
zespołu uczniowskiego.
6. Ustalanie treści i form zajęć tematycznych na godzinach do
dyspozycji wychowawcy.
7. Współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie i
pedagogiem szkolnym.
8. Uzgadnianie z nimi i koordynowanie ich działań
wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym jest potrzebna
indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i
uczniów z różnymi trudnościami i niepowodzeniami).
9. Utrzymywanie kontaktu z rodzicami uczniów w celu:
1) informowania o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci,
2) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych wobec dzieci
oraz udzielania i otrzymywania pomocy w poczynaniach wychowawczych,
3) włączenia ich w sprawy życia, klasy i szkoły.
10. Założenie arkusza ocen dla ucznia po przyjęciu go do
szkoły i prowadzenie go przez cały cykl nauczania (do czasu ukończenia przez ucznia
nauki w tej szkole).
11. Zapoznanie uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) z
zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz postanowieniami
szczegółowymi Wewnątrzszkolnego Systemu
Oceniania.
12. Zapoznanie uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) z
zasadami przeprowadzania egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych.
13. Zapoznanie rodziców i uczniów klas programowo najwyższych
z regulaminem egzaminu maturalnego.
14. Ustalenie na trzy dni przed klasyfikacyjnym końcoworocznym
zebraniem rady pedagogicznej ocen zachowania i poinformowanie o nich uczniów.
15. Poinformowanie najpóźniej miesiąc przed końcoworocznym
klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej rodziców uczniów (prawnych
opiekunów) o przewidywanych ocenach końcoworocznych.
16. Przedstawienie uczniom
i ich rodzicom ( prawnym opiekunom) na początku roku szkolnego:
1) kto i w jaki
sposób ustala ocenę zachowania,
2) co wpływa na
jej podwyższenie lub obniżenie.
17. Ustalenie oceny
zachowania ucznia, która uwzględnia opinię zainteresowanego ucznia, klasy,
zespołu nauczycieli i dyrekcji szkoły.
§64. Formy i sposoby
sprawowania zadań wychowawcy:
1. Bezpośredni kontakt z uczniami klasy.
2. Realizacja godzin do dyspozycji wychowawcy.
3. Organizowanie, wspólnie z rodzicami, wycieczek i imprez
klasowych.
4. Organizowanie, wspólnie z wychowankami, obchodów rocznic
patriotycznych i świąt narodowych.
5. Udział, wraz z wychowankami, w życiu kulturalnym
środowiska.
6. Współudział w realizacji zadań wychowawczych (z innymi
nauczycielami szkoły, pedagogiem, dyrektorem).
7. Indywidualne rozmowy z rodzicami.
8. Spotkania z rodzicami organizowane w miarę potrzeb, nie
rzadziej jednak niż 3 razy w roku.
9. Wychowawca klasy, wypełniając swoje obowiązki, uwzględnia
wiek uczniów, ich potrzeby, warunki rodzinne i środowiskowe.
10. Wychowawca klasy powinien:
1) ustalić formy i sposoby zbierania i gromadzenia informacji o
uczniu oraz ich korzystania,
2) ustalić sposoby i tryb kontaktowania się, z rodzicami uczniów, a
podobne ustalenia opracować dla nauczycieli uczących w jego oddziale,
3) wnioskować do kompetentnych organów o podjęcie czynności z urzędu,
gdy naruszone zostaną dobra osobiste uczniów.
11. Wychowawca klasy ma prawo uzyskania merytorycznej i
praktycznej pomocy w swej pracy wychowawczej od dyrektora szkoły, zespołu
wychowawczego oraz innych instytucji wspomagających szkołę.
12. Nauczyciel - wychowawca odpowiada służbowo przed
dyrektorem szkoły za skuteczność i prawidłowość wypełniania powierzonych mu
zadań.
§65. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy
przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy, a wychowawcy zespół
wychowawczy.
1. Pracą zespołu przedmiotowego oraz
wychowawczego kieruje wyznaczony przez dyrektora przewodniczący zespołu.
2. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
1) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów
realizacji programów nauczania lub wychowania, korelowanie treści nauczanych
przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów
nauczania i podręczników,
2) opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania oraz sposobów
badania wyników nauczania,
3) opiniowanie wewnątrzszkolnych systemów oceniania w zakresie zajęć
edukacyjnych, których nauczyciele wchodzą w skład danego zespołu
przedmiotowego,
4) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz
doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
5) współdziałanie w organizacji pracowni i laboratoriów
przedmiotowych, a także uzupełnianie ich
wyposażenia,
6) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów
nauczania.
3. Cele
i zadania zespołu wychowawczego obejmują:
1) zorganizowanie współpracy nauczycieli-wychowawców i innych osób,
które realizują i wspomagają realizację zadań wychowawczych dla uzgodnienia
sposobów realizacji wyznaczonych kierunków i zadań wynikających z planu pracy
zespołu,
2) ustalenie form spełniania zadań wychowawczych odpowiednio do wieku
uczniów, ich potrzeb, sytuacji rodzinnych i warunków środowiskowych,
3) wspólne opracowanie programu wychowawczego szkoły, dokonywanie
oceny jego funkcjonowania oraz niezbędnych zmian,
4) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia w dziedzinie
kierowania zespołami uczniów oraz wspieranie początkujących wychowawców,
5) wspólne analizowanie sytuacji wychowawczej w szkole i ustalanie
sposobów zapobiegania niepożądanym stanom oraz kształtowania właściwego ładu,
6) organizowanie jednostkowych form opieki wychowawczej nad uczniami,
7) wspólne przygotowanie i opiniowanie eksperymentów i innowacji z
zakresu wychowania,
8) inspirowanie i promowanie wiedzy z zakresu problematyki
wychowawczej z wykorzystaniem wszystkich dostępnych źródeł.
Rozdział 7
Inni pracownicy
szkoły
§66. W szkole, oprócz nauczycieli, zatrudnia się
pracowników ekonomiczno - administracyjnych i pracowników obsługi.
1. Zakres zadań i odpowiedzialności głównego księgowego:
1) sprawowanie nadzoru nad gospodarką finansową szkoły,
2) czuwanie nad prawidłowością gospodarki, kredytami budżetowymi oraz
innymi środkami (środek specjalny, fundusz socjalny),
3) opracowywanie projektów planów wydatków rzeczowych i finansowych,
4) kontrola dokumentów finansowo-księgowych pod względem
formalno-rachunkowym,
5) kompletowanie dowodów finansowo-księgowych,
6) dekretowanie dowodów księgowych zgodnie z obowiązującym planem kont
jednostki budżetowej i klasyfikacji budżetowej,
7) księgowanie syntetyczne i analityczne dowodów finansowo-księgowych
zgodnie z typowym planem kont jednostek budżetowych,
8) prowadzenie urządzeń księgowych budżetu szkoły, jak:
a) dziennik
tabelaryczny - dziennik główny,
b) karty
wydatków i kosztów w zakładzie wg obowiązującej klasyfikacji budżetowej,
9) prowadzenie ewidencji księgowej kont rozrachunkowych,
10) prowadzenie ewidencji materiałowej, ilościowo-materiałowej wg osób
materialnie odpowiedzialnych i prawidłowe ich rozliczanie oraz księgowanie
środków trwałych i ksiąg inwentarzowych, przedmiotów nietrwałych,
11) sporządzanie w terminie przelewów za materiały i usługi,
12) sporządzanie miesięcznych i kwartalnych sprawozdań finansowych o
wydatkach i dochodach budżetowych,
13) rozliczanie składek ZUS i sporządzanie deklaracji,
14) rozliczanie podatku dochodowego pracowników i sporządzanie
deklaracji,
15) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym i terminowym sporządzaniem
list płac,
16) coroczne określanie wartości księgozbioru biblioteki szkolnej,
17) wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora.
2. Zakres zadań i odpowiedzialności kierownika administracyjno-gospodarczego:
1) organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie pracy pracowników
obsługi szkoły,
2) prowadzenie bieżącego instruktażu i organizowanie szkolenia
pracowników administracji i obsługi,
3) właściwe zabezpieczenie obiektów szkolnych i majątku szkolnego pod
względem przeciwpożarowym, przed kradzieżami oraz nadzorowanie użytkowania
sprzętu zgodnie z przeznaczeniem,
4) powoływanie komisji likwidacyjnej sprzętu i pomocy naukowych i
opiniowanie jej wniosków,
5) zabezpieczenie właściwych warunków higieniczno-sanitarnych oraz pod
względem bhp pomieszczeń szkolnych i ich otoczenia,
6) opracowywanie, na podstawie przeprowadzonych przeglądów, planów
remontów bieżących, modernizacyjnych i kapitalnych oraz zabezpieczenie ich
wykonawstwa,
7) współpraca z głównym księgowym w zakresie opracowania planów
rzeczowo-finansowych oraz celowości i rytmiczności realizacji środków
budżetowych zgodnie z ich przeznaczeniem,
8) nadzorowanie realizacji planów zakupów oraz modernizacji
pomieszczeń szkoły w zakresie wyposażenia i pomocy dydaktycznych,
9) organizowanie i nadzorowanie zaopatrzenia szkoły w artykuły i
materiały biurowe, środki czystości, sprzęt gospodarczy itp.,
10) koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań wynikających z
uprawnień socjalno-bytowych pracowników szkoły,
11) nadzorowanie pracy komisji do przeprowadzenia inwentaryzacji
majątku szkoły,
12) nadzorowanie zabezpieczenia i przechowywania środków pieniężnych i
znaczków wartościowych, pieczęci urzędowych, druków ścisłego zarachowania itp.
w szkole,
13) wykonywanie kontroli wewnętrznych w stosunku do osób bezpośrednio
podległych.
14) prowadzenie całokształtu spraw związanych ze stosunkiem pracy
pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych i dokumentacji w tym zakresie
określonej odrębnymi przepisami,
15) prowadzenie spraw wojskowych tych pracowników szkoły, którzy
podlegają obowiązkowi wojskowemu,
16) sporządzanie sprawozdań kadrowych dla potrzeb władz oświatowych,
17) prowadzenie spraw socjalnych pracowników szkoły.
Rozdział 8
Uczniowie
§67. Zasady rekrutacji
uczniów określają odrębne przepisy władz oświatowych.
1. Do szkoły uczęszczają w zasadzie uczniowie od 16 roku
życia, nie dłużej niż do końca roku szkolnego, w którym kończą 21 lat życia.
2. W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy pierwszej,
dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, wyznacza
jej przewodniczącego i określa zadania członków.
3. Szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna:
1) opracowuje i rozpowszechnia materiały informacyjne o szkole,
organizuje spotkania z uczniami szkół gimnazjalnych oraz inicjuje i podejmuje
inne działania zmierzające do spopularyzowania szkoły,
2) przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne, zgodnie z określonymi
odrębnie przepisami,
3) sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego,
4) ogłasza wyniki postępowania kwalifikacyjnego.
4. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do klasy pierwszej
składają podania w terminie od 15 marca do 15 maja. Dyrektor szkoły może
wydłużyć termin składania dokumentów zgodnie z odrębnymi postanowieniami
Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty lub jeżeli liczba kandydatów jest
mniejsza od liczby miejsc.
5. Wykaz wymaganych dokumentów obejmuje:
1) podanie na
ustalonym przez szkołę formularzu,
2) 3 fotografie
opisane na odwrocie (imię i nazwisko, adres, data urodzenia),
3) wyniki
testów kompetencji (w dniu otrzymania),
4) karta
zdrowia, karta szczepień, świadectwo zdrowia.
5) świadectwo
ukończenia gimnazjum.
6. Kandydaci z wadami słuchu, wzroku, narządów ruchu i innymi
schorzeniami z grup dyspanseryjnych mogą skorzystać z przysługujących im
preferencji - określonych odrębnymi przepisami.
7. Kandydaci będący laureatami i finalistami olimpiad i
konkursów przedmiotowych stopnia wojewódzkiego dla szkół gimnazjalnych
załączają zaświadczenie komisji konkursowej i są przyjmowani niezależnie od
kryteriów. Podstawą do uznania tego uprawnienia jest załączony przez kandydata
dyplom lub zaświadczenie wydane przez kuratora oświaty ( lub kserokopia
potwierdzona przez dyrektora gimnazjum).
8. O
przyjęciu kandydata do klasy pierwszej decyduje dyrektor szkoły:
1) w przypadku,
gdy uczeń powraca z zagranicy,
2) na podstawie
decyzji szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej.
9. Listę przyjętych do klasy pierwszej podaje się do
publicznej wiadomości przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w budynku szkoły.
10. Do szkoły mogą być przyjmowane osoby nie będące
obywatelami polskimi, według odrębnych przepisów.
11. Dyrektor szkoły decyduje o przyjęciu uczniów do klas
programowo wyższych niż pierwsza na podstawie świadectwa ukończenia danej klasy
liceum.
§68. Uczeń ma prawo:
1. Do właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z
zasadami higieny pracy umysłowej, a w szczególności,
2. Znać termin obszernych prac sprawdzających z tygodniowym
wyprzedzeniem,
3. Nie pisać w jednym dniu więcej niż jednej pracy
sprawdzającej,
4. Nie pisać w jednym tygodniu więcej niż dwie obszerne prace sprawdzające,
5. Do opieki wychowawczej i warunków zapewniających
bezpieczeństwo pobytu w szkole,
6. Ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź
psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności,
7. Przedstawiania wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły i innym
nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień
1) w przypadku, gdy uczeń (jego prawni opiekunowie) uważa, że jego
prawa zostały naruszone, zgłasza skargę w formie pisemnej lub ustnej:
a) wychowawcy klasy,
jeżeli jego prawa zostały naruszone przez inne osoby niż wychowawca,
b) pedagogowi szkolnemu, jeżeli jego prawa zostały naruszone przez
wychowawcę.
2) jeżeli skarga nie zostanie wyjaśniona przez osoby wymienione w pkt
1 lit. a-b w ciągu siedmiu dni roboczych od dnia zgłoszenia lub sposób jej
rozwiązania nie zadowala ucznia (jego prawnych opiekunów), zwraca się on w tej
kwestii do Dyrektora Szkoły, który rozpatruje ją w ciągu siedmiu dni roboczych
od dnia zgłoszenia,
3) w przypadku jeżeli sposób załatwienia skargi przez osoby lub organy
wymienione w pkt 1-3 nie zadowala ucznia (jego prawnych opiekunów), kieruje on
skargę do organu prowadzącego Szkołę lub organu sprawującego nadzór
pedagogiczny nad Szkołą,
4) w przypadku wniesienia skargi w formie ustnej do osób wymienionych
w pkt 1 lit. a lub b, osoby te zobowiązane są do sporządzenia notatki
służbowej, która pozostaje w dokumentach wychowawcy klasy lub pedagoga do końca
danego roku szkolnego.
8. Zapoznać się z WSO oraz przedmiotowymi systemami oceniania,
9. Do poznania programu nauczania dla swojej klasy, a z
przedmiotów humanistycznych wykazu obowiązujących lektur podstawowych i
dodatkowych podanych na początku roku szkolnego,
10. Znać na bieżąco oceny z poszczególnych przedmiotów,
11. Być systematycznie ocenianym przez nauczycieli,
12. Być poinformowanym o ocenie z obszernej pracy pisemnej
najpóźniej w ciągu 3 tygodni od daty napisania pracy, a z pracy o węższych
zakresach - najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od ich napisania,
13. Brać udział w imprezach szkolnych i reprezentować szkołę na
zewnątrz,
14. Rozwijać zainteresowania, zdolności i talenty poprzez
uczestnictwo w pracach kół zainteresowań,
15. Być poinformowanym w pierwszym miesiącu roku szkolnego o
wymaganiach i sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,
16. Znać szczegółowe kryteria oceny z zachowania,
17. Do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie
dydaktyczno-wychowawczym,
18. Poszanowania godności osobistej przez dorosłych i rówieśników,
19. Do swobody wyrażania
myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także
światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza się dobra innych osób,
20. Do dodatkowej pomocy w przypadku trudności w nauce,
21. Korzystać z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i
zawodowego,
22. Korzystać z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z
odrębnymi przepisami, w miarę posiadanych przez szkołę środków,
23. Być poinformowanym:
1) o przewidywanych ocenach końcoworocznych najpóźniej na miesiąc
przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej,
2) o ustalonych ocenach końcoworocznych z poszczególnych zajęć
edukacyjnych i ocenie zachowania najpóźniej na trzy dni przed
klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej,
24. Składać
egzamin poprawkowy i klasyfikacyjny,
25. Korzystać z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, urządzeń i
środków dydaktycznych, księgozbioru
biblioteki, zgodnie z ustalonymi przez dyrektora szkoły zasadami,
26. Wpływać na życie szkoły przez działalność samorządową,
wybierać nauczyciela - opiekuna samorządu uczniowskiego, wydawać i publikować
gazetkę szkolną,
27. korzystać z postanowień Konwencji o prawach dziecka i
poszanowaniu tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
28. Znać sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,
29. Znać zasady wglądu do pisemnych prac kontrolnych oraz
uzasadnienia oceny przez nauczyciela,
30. Zapoznania się z przepisami dotyczącymi egzaminu
maturalnego,2 dni zwolnienia z zajęć lekcyjnych na czas przygotowania się do
olimpiad przedmiotowych stopnia wojewódzkiego, okręgowego, centralnego,
31. Samodzielnie dokonywać usprawiedliwień
nieobecności od momentu uzyskania pełnoletności po wyrażeniu pisemnej zgody
jego rodziców bądź opiekunów prawnych
§69. Uczeń ma obowiązek:
1. Przestrzegać postanowienia zawarte w statucie i regulaminie
szkoły,
2. Systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach
lekcyjnych i innych formach życia szkoły, w szczególności uczęszczać na zajęcia
wynikające z planu zajęć i przybywać na nie punktualnie. mimo spóźnienia na
zajęcia, uczeń zobowiązany jest przybyć do sali, w której odbywają się zajęcia,
3. Systematycznie usprawiedliwiać nieobecności
1) zamieszczać wszystkie usprawiedliwienia w „ zeszycie
usprawiedliwień\",
2) dostarczać usprawiedliwienia wychowawcy w
terminie do siedmiu dni od powrotu do szkoły,
3) uprzedzać o absencji w
razie planowanej dłuższej nieobecności np. pobyt w szpitalu, za pośrednictwem
rodziców bądź opiekunów prawnych.
4. Odrabiać prace polecone przez
nauczyciela do wykonania w domu,
5. W czasie zajęć lekcyjnych zachowywać należytą uwagę, zabierać
głos, gdy zostanie do tego upoważniony przez nauczyciela,
6. Przestrzegać elementarnych zasad i norm, współżycia
społecznego zarówno podczas zajęć lekcyjnych, jak i w czasie zajęć
organizowanych poza terenem szkoły (wycieczki, wyjścia do kina, teatru,
filharmonii, muzeum itp.),w szczególności zachowywać się godnie wobec
nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów,
7. Dbać o zdrowie i higienę osobistą, nie używać wyrobów
tytoniowych, alkoholowych i środków odurzających,
8. Dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole, za umyślne
zniszczenia w szkole odpowiedzialność materialną ponoszą uczniowie i ich
rodzice (opiekunowie),
9. Dbać o schludny i estetyczny wygląd:
1) nosić czystą
odzież,
2) nie ubierać
się wyzywająco w szczególności:
a) nie nosić
dużej ilości biżuterii,
b) nie nosić
dużych dekoltów i zbyt krótkich spódnic i spodenek,
c) nie używać
zbyt intensywnego makijażu,
3) na zajęciach wychowania fizycznego i zawodach sportowych uczniowie
noszą strój sportowy,
4) na uroczystości, apele, egzaminy uczniowie zobowiązani są zakładać
strój galowy.
10. Przestrzegać zasad korzystania na terenie szkoły z
urządzeń telekomunikacyjnych i elektronicznych:
1) w czasie lekcji uczniowie nie mogą korzystać z telefonów
komórkowych i są zobowiązani do ich wyłączenia lub wyciszenia oraz schowania,
2) w czasie zajęć lekcyjnych uczniowie nie mogą korzystać z urządzeń
elektronicznych (np. odtwarzacze MP3 i MP4, aparaty fotograficzne, kamery,
itp.),
3) zakaz określony w pkt 1-2 nie dotyczy:
a) wykorzystania telefonów komórkowych i innych urządzeń
elektronicznych podczas zajęć edukacyjnych jako pomocy dydaktycznych, w
przypadku uczniów po uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego dane zajęcia
edukacyjne,
b) sytuacji szczególnych
(np. zagrożenie zdrowia lub życia uczniów),
c) innych sytuacji na
podstawie upoważnienia przez dyrektora szkoły,
4) nauczyciel nie może odbierać uczniowi telefonu komórkowego lub innego
urządzenia elektronicznego,
11. Pełnić sumiennie dyżur klasowy (szkolny) w miejscach
wskazanych przez wychowawcę klasy,
12. Natychmiast zawiadomić dyrekcję szkoły lub prowadzących
zajęcia (opiekunów) o wypadku, jaki zdarzył się na terenie szkoły lub w czasie
zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem,
13. Rozliczać się ze wszystkich świadczeń na rzecz szkoły
(materialnych i finansowych) w przypadku
kończenia szkoły lub opuszczania jej w ciągu roku, w szczególnie uzasadnionych
przypadkach uczeń może być zwolniony z pełnego rozliczenia się.
§70. Wyróżnienia i kary
1. Uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
1) pochwałę
nauczyciela lub wychowawcy klasy wobec zespołu klasowego,
2) pochwałę
dyrektora wobec społeczności szkolnej,
3) list
pochwalny za najwyższe oceny z zachowania,
4) list
gratulacyjny dla rodziców przyznany przez radę pedagogiczną,
5) nagrodę
rzeczową na koniec roku szkolnego lub w czasie nauki wręczoną na apelu,
6) wpisanie do
kroniki szkoły za szczególne osiągnięcia sportowe lub artystyczne,
7) wpisanie do
księgi pamiątkowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne.
2. Za
nieprzestrzeganie statutu szkoły uczeń może być ukarany:
1) ustnym upomnieniem ucznia,
2) naganą z ostrzeżeniem z jednoczesnym powiadomieniem rodziców w
formie ustnej,
3) naganą z ostrzeżeniem z jednoczesnym powiadomieniem rodziców w
formie pisemnej,
4) przeniesieniem do klasy równoległej,
5) przeniesieniem do innej
szkoły na wniosek dyrektora szkoły,
6) skreśleniem z listy uczniów szkoły w przypadku:
a) świadomych działań z konsekwencjami uszczerbku dla życia i zdrowia
innych uczniów lub pracowników szkoły,
b) świadomego fizycznego i psychicznego znęcania się nad kimkolwiek ze
społeczności szkolnej lub naruszania jego godności,
c) celowej dewastacji i niszczenia mienia szkolnego,
d) wielokrotnego nieprzestrzegania postanowień statutu szkoły,
e) po zastosowaniu co najmniej trzech kar wynikających ze statutu
szkoły,
f) w innych nieprzewidzianych przypadkach na podstawie indywidualnego
rozpatrzenia sprawy,
g) w przypadku ponownego nie uzyskania promocji do następnej klasy
przez ucznia powtarzającego klasę, który ukończył 18 rok życia.
3. Skreślenie z listy uczniów następuje w drodze decyzji
dyrektora szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii
samorządu uczniowskiego.
4. Przy wyznaczaniu uczniowi kary może on otrzymać jej złagodzenie
lub odroczenie wykonania na czas nie dłuższy niż jeden semestr, w przypadku
otrzymania poręczenia ze strony samorządu uczniowskiego.
5. Stosowane kary, nie mogą naruszać nietykalności i godności
osobistej ucznia.
6. Od kar wymienionych w p.2 . 3) 4) 5) uczniowi przysługuje
odwołanie w terminie 3 dni od dnia
powiadomienia do dyrektora szkoły, dyrektor w terminie 7 dni rozpatruje
odwołanie z zespołem wychowawczym.
7. Od kar wymienionych w p.2 .6) uczniowi lub jego rodzicom przysługuje
odwołanie do rady pedagogicznej w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji,
rada pedagogiczna rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od dnia złożenia
odwołania.
8. Z chwilą złożenia odwołania, do momentu rozpatrzenia
wniosku, wykonanie kary ulega zawieszeniu.
9. W przypadku gdy jest to niezbędne:
1) ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego,
2) dla zabezpieczenia majątku szkoły przed ciężkimi stratami,
3) ze względu na ważny interes społeczny karze wymienionej w p.2 lit.
f) może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności,
10. O zastosowaniu każdej kary i wyniku rozpatrzenia odwołania
uczeń lub jego rodzice zostają powiadomieni.
§71. Wewnątrzszkolny System Oceniania jest częścią STATUTU II
LO i stanowi załącznik nr 1.
§72. Pomoc materialna
1. Uczeń znajdujący się w szczególnie trudnym położeniu materialnym
może, w miarę posiadanych przez szkołę środków, otrzymać stypendium lub
zapomogę.
2. Pomoc materialną przyznaje komisja powołana przez dyrektora
szkoły.
3. Komisja może wystąpić do rady rodziców o przyznanie pomocy
materialnej uczniom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej.
Rozdział 9
Tryb wprowadzania
zmian w statucie
§73. Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna na pisemny
wniosek jednego z organów szkoły, organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub organu prowadzącego.
1. Procedura stanowienia zmian w statucie obejmuje:
1) przygotowanie przez radę
pedagogiczną projektu statutu bądź zmian
w statucie,
2) uchwalenie zmian przez radę pedagogiczną,
3) wysłanie przez radę pedagogiczną statutu bądź zmian w nim do organu
prowadzącego,
4) wysłanie przez radę pedagogiczną uchwalonego statutu lub zmian w
nim do kuratora oświaty, celem sprawdzenia jego zgodności z prawem.
2. Dyrektor szkoły ma prawo samodzielnie poprawiać oczywiste
pomyłki redakcyjne w statucie, zawiadamiając każdorazowo Radę Pedagogiczną o
ich dokonaniu.
Rozdział 10
Postanowienia
końcowe
§74. Szkoła używa pieczęci
urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§75. Szkoła posiada własny
sztandar oraz ceremoniał szkolny.
§76. Szkoła prowadzi, przechowuje dokumentację, oraz wystawia
świadectwa szkolne zgodnie z odrębnymi przepisami.
§77. Szkoła jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę
finansową wg odrębnych przepisów.
§78. Niniejszy statut
wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 II Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida