Statut - archiwum

Statut II Liceum Ogólnokształcącego

STATUT

II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO

im. Cypriana Kamila Norwida

Stargard Szczeciński

Tekst jednolity według stanu na dzień 01.04.2008 r.

Rozdział 1
Postanowienia wstępne

§1. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
1. „Ustawie\" należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Tekst jednolity z 2004 r. Dz. U. nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
2. „Szkole\" należy przez to rozumieć II Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Stargardzie Szczecińskim.
3. „Organie prowadzącym\" należy rozumieć Powiat Stargardu Szczecińskiego.
4. „Organie nadzoru pedagogicznego\" należy rozumieć Kuratorium Oświaty w Szczecinie.

Rozdział 2
Nazwa, siedziba i status szkoły

§2. Szkoła nosi nazwę:
II Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida
w Stargardzie Szczecińskim.
§3. II Liceum Ogólnokształcące w Stargardzie Szczecińskim jest szkołą publiczną ponadgimnazjalną o trzyletnim cyklu kształcenia, działającą w oparciu o ustawę.
§4. Siedzibą szkoły jest budynek przy ul. Mieszka I w Stargardzie Szczecińskim, zlokalizowany na działce numer 300 o powierzchni 9.980 m2, w obrębie ewidencyjnym nr 11 miasta Stargardu Szczecińskiego.
§5. Organem prowadzącym II Liceum Ogólnokształcące jest Powiat Stargardu Szczecińskiego, a organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Zachodniopomorski Kurator Oświaty.
§6. Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia z niezbędnym wyposażeniem, a ponadto:
1. Pomieszczenia administracyjne i gospodarcze,
2. Gabinet pielęgniarki szkolnej,
3. Gabinet terapii pedagogicznej,
4. Archiwum,
5. Szatnie,
6. Boisko sportowe,
7. Aulę,
8. Salę gimnastyczną
9. Świetlicę,
10. Bufet szkolny,
11. Laboratorium językowe,
12. Pracownie komputerowe.
§7. Kierunki kształcenia i liczbę klas o danym kierunku kształcenia ustala dyrektor szkoły w zależności od zainteresowań młodzieży oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§8. Szkoła może prowadzić autorskie programy nauczania na wniosek nauczycieli - autorów programów nauczania, według odrębnych przepisów.
§9. Na wniosek i na koszt rodziców po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną (uwzględniając zainteresowania uczniów) uczniowie mogą uczyć się dowolnego przedmiotu jako nadobowiązkowego w wymiarze godzin większym niż przewiduje to obowiązujący plan nauczania.

Rozdział 3
Cele i zadania szkoły

§10. Szkoła umożliwia uczniom:
1. Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej i świadectwa dojrzałości.
2. Dokonanie świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia, poprzez korzystanie z fachowego doradztwa pedagogicznego.
3. Podjęcie decyzji, czy wyraża wolę uczestniczenia w lekcjach religii. Do ukończenia przez ucznia 18 lat decyzję podejmują jego rodzice lub prawni opiekunowie.
§11. Szkoła zapewnia uczniom:
1. Pełny i wszechstronny rozwój intelektualny, moralno-emocjonalny i fizyczny zgodnie z jego potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej,
2. Opiekę pedagogiczną i zdrowotną oraz pełne bezpieczeństwo w szkole i w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
3. Warunki do rozwoju indywidualnych uzdolnień i zainteresowań,
4. Warunki do realizacji indywidualnego programu nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie (w przypadku uczniów szczególnie uzdolnionych) na podstawie odrębnych przepisów,
5. Pomoc psychologiczną i pedagogiczną, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§12. Szkoła kształtuje:
1. Poczucie odpowiedzialności, miłości Ojczyzny, poszanowania Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka, kształtuje u uczniów postawy moralne i obywatelskie zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów,
2. Poczucie własnej wartości, pozytywnej samooceny i odpowiedzialności za własne czyny.
§13. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne jej formy.
§14. Szkoła wspomaga rodzinę w procesie wychowania,

Rozdział 4
Organy szkoły i ich kompetencje

§15. Organami szkoły są:
1. Dyrektor szkoły,
2. Rada Pedagogiczna,
3. Rada Rodziców,
4. Samorząd Uczniowski.
§16. 1. Szkołą kieruje dyrektor. Stanowisko to powierza i z tego stanowiska odwołuje organ prowadzący szkołę.
2. Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy i przełożonym służbowym dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
3. Dyrektor szkoły sprawuje opiekę nad młodzieżą uczącą się w szkole.
4. W ramach swoich kompetencji i zakresu obowiązków dyrektor szkoły
1) prowadzi dokumentację określoną szczegółowymi przepisami,
2) opracowuje zakres obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkoły,
3) odpowiada za dobór kadry pedagogicznej, pracowników niepedagogicznych szkoły oraz ich zatrudnianie,
4) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły, a w szczególności sporządza na każdy rok szkolny, plan nadzoru pedagogicznego uwzględniający harmonogram hospitacji, zakres i tematykę badań działalności dydaktyczno - wychowawczej i jej efektów,
5) nadzoruje przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
6) nadzoruje przestrzeganie statutu szkoły,
7) nadzoruje przestrzeganie tematyki i terminarzu szkoleń rady pedagogicznej,
8) sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców,
9) prowadzi dokumentację przebiegu i wyników prowadzonego nadzoru pedagogicznego,
10) organizuje doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej,
11) sprawuje opiekę nad uczniami poprzez stwarzanie warunków do harmonijnego ich rozwoju psychofizycznego,
12) zapewnia bezpieczeństwo oraz higienę pracy i nauki oraz wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony, organizuje współpracę z pozostałymi organami szkoły oraz informuje, na początku każdego roku szkolnego, uczniów i pracowników szkoły o konieczności zawiadamiania o wypadkach, jakie mogą się wydarzyć podczas zajęć organizowanych przez szkołę,
13) przewodniczy pracom rady pedagogicznej oraz odpowiada za realizowanie uchwał podjętych w ramach jej kompetencji,
14) współdziała z organizacjami związkowymi, organizacjami uczniowskimi, społecznymi i środowiskowymi, ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
15) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, i odpowiada za majątek szkoły, jego prawidłowe utrzymanie i zabezpieczenie oraz za właściwe obciążenie odpowiedzialnością materialną nauczycieli i innych pracowników,
16) realizuje zalecenia i wnioski organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego w zakresie i na zasadach określonych w ustawie,
17) przedkłada do zatwierdzenia radzie pedagogicznej projekty planów pracy szkoły oraz program rozwoju szkoły, kieruje ich realizacją oraz składa radzie pedagogicznej okresowe sprawozdania z ich realizacji,
18) udziela radzie rodziców informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły,
19) współpracuje z samorządem uczniowskim,
20) organizuje warunki dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej,
21) zapewnia należytą opiekę nauczycielom rozpoczynającym pracę w zawodzie,
22) określa zakres odpowiedzialności materialnej pracowników, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
23) organizuje przegląd techniczny obiektów szkolnych, prace konserwacyjno-remontowe oraz okresowe inwentaryzacje majątku szkolnego,
24) sprawdza zgodność ze statutem szkoły regulaminu działalności rady rodziców i regulaminu działalności samorządu uczniowskiego,
25) reprezentuje szkołę na zewnątrz, podpisuje dokumenty związane z zarządzaniem placówką, w tym w sprawach podnoszenia jakości pracy szkoły,
26) przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodziców, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru,
27) decyduje o organizacji pracy szkoły,
28) zatrudnia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
29) powołuje komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego. W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor (wicedyrektor) jako jej przewodniczący,
b) przewodniczący zespołu przedmiotowego (wychowawczego), w skład którego wchodzi nauczyciel, opiekun stażu,
30) nadaje stopień nauczyciela kontraktowego:
a) nauczycielowi stażyście po odbyciu stażu zakończonego pozytywną oceną jego dorobku zawodowego,
b) nauczycielowi akademickiemu legitymującemu się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej,
c) osobie posiadającej co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy,
31) dokonuje przeniesienia nauczyciela mianowanego z innej szkoły za zgodą dyrektora tej szkoły, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego,
32) dokonuje przeniesienia mianowanego nauczyciela religii, który otrzymał na podstawie odrębnych przepisów skierowanie do II Liceum Ogólnokształcącego w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony i zawiadomieniu organu prowadzącego szkołę,
33) przenosi nauczyciela w stan nieczynny oraz przywraca do pracy nauczyciela pozostającego w stanie nieczynnym,
34) wnioskuje, w wypadkach podyktowanych koniecznością realizacji programu nauczania w sprawie zatrudnienia nauczyciela pozostającego w stanie nieczynnym,
35) kieruje nauczycieli mianowanych na badania okresowe lub kontrolne,
36) w szczególnych przypadkach zobowiązuje nauczycieli do pracy w godzinach ponadwymiarowych, zgodnie z odrębnymi przepisami,
37) ustala czterodniowy tydzień pracy dla nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze (w przypadkach określonych art. 42c1 Karty Nauczyciela),
38) zobowiązuje nauczycieli (nie więcej niż 7 dni) do wykonywania w czasie ferii czynności:
a) przeprowadzania egzaminów,
b) prac związanych z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem nowego roku szkolnego,
39) udziela pracownikom szkoły urlopów (płatnych i bezpłatnych),
40) udziela nauczycielom płatnego urlopu dla poratowania zdrowia (na okres do jednego roku),
41) udziela pracownikom szkoły urlopu macierzyńskiego,
42) zawiesza nauczycieli w pełnieniu obowiązków,
43) powierza stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze w szkole i dokonuje odwołania z tych stanowisk po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady pedagogicznej oraz związków zawodowych,
44) przydziela nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż opiekuna spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych,
45) premiuje i nagradza pracowników, a także udziela im kar porządkowych,
46) występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
47) przyjmuje uczniów do szkoły,
48) decyduje o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach wydanej przez lekarza lub poradnię specjalistyczną,
49) zatwierdza przedmiotowy system oceniania po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego zespołu przedmiotowego,
50) decyduje o skreśleniu ucznia z listy uczniów na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego,
51) zatwierdza plan rozwoju zawodowego przygotowany przez nauczyciela na okres stażu,
52) dokonuje oceny:
a) dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela - przypadku nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego - po zapoznaniu się z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu i po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców - w przypadku nauczyciela mianowanego - po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców,
b) pracy nauczyciela.
53) prowadzi postępowanie wyjaśniające po wniosku rady pedagogicznej o odwołaniu nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora szkoły i powiadamia radę o jego wyniku w ciągu 14 dni,
54) organizuje powstanie rady szkoły I kadencji na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów: rady pedagogicznej, rady rodziców, samorządu uczniowskiego,
55) obniża nauczycielom tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wg odrębnych przepisów,
56) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z ustalonym regulaminem,
57) podaje do publicznej wiadomości, do dnia 31 marca, szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego.
58) podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły,
59) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki,
60) może po zasięgnięciu opinii rady rodziców wprowadzić obowiązek noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju,
61) podejmuje inne decyzje wynikające z przepisów szczególnych.
5. Dyrektor szkoły odpowiada
1) przed kuratorem oświaty za:
a) stan i warunki działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
b) efekty realizacji programów nauczania,
c) prowadzony nadzór pedagogiczny,
d) dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły oraz opiekę nad młodzieżą,
e) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym,
f) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu,
g) bezpieczeństwo uczniów znajdujących się na terenie szkoły i podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem;
2) przed organem prowadzącym za:
a) celowe wykorzystanie środków przeznaczonych na działalność szkoły,
b) zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej, bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania,
c) stan ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych,
d) zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki.
§17. W szkole tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
1. Dwóch wicedyrektorów,
2. Głównego księgowego,
3. Kierownika gospodarczego.
§18. Na wniosek dyrektora szkoły za zgodą organu prowadzącego w ramach posiadanych środków finansowych można tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§19. 1. Wicedyrektor jest odpowiedzialny przed dyrektorem za organizację pracy szkoły, a w szczególności:
1) prawidłowe opracowanie podziału godzin i jego realizację,
2) efektywne wykorzystywanie sal lekcyjnych,
3) sporządzanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli,
4) nadzór nad prowadzeniem podstawowej dokumentacji szkolnej: dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, dzienniki zajęć pozalekcyjnych,
5) nadzór pedagogiczny nad nauczycielami, zgodnie z corocznie przyjętym planem,
6) organizację i nadzór nad działalnością kół przedmiotowych, kół zainteresowań, olimpiad,
7) organizowanie dyżurów nauczycieli,
8) realizację kalendarza uroczystości,
9) sporządzenie sprawozdania rocznego z realizacji zadań wychowawczych szkoły,
10) nadzór nad prawidłowym wykonywaniem przydzielonych nauczycielom zadań opiekuńczo-wychowawczych,
11) właściwe funkcjonowanie zespołów przedmiotowych, zespołu wychowawczego i komisji do spraw pomocy materialnej,
12) kontrolę przestrzegania porządku i dyscypliny pracy przez nauczycieli,
13) zastępowanie dyrektora w czasie jego nieobecności,
14) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły.
§20. 1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. Tworzą ją i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
3. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane: przed rozpoczęciem roku szkolnego, w pierwszym tygodniu stycznia, w ostatnim tygodniu zajęć klas maturalnych w kwietniu i w ostatnim tygodniu zajęć w roku szkolnym w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania uczniów, w celu podsumowania pracy dydaktycznej i wychowawczej szkoły oraz w miarę potrzeb.
Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego rady, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady.
4. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
5. W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą brać udział inne osoby zaproszone przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej. Mają one głos doradczy.
6. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
7. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.
8. Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
9. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt i uchwala statut szkoły oraz zatwierdza Wewnątrzszkolny System Oceniania.
10. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub wicedyrektora szkoły do organu uprawnionego do odwołania.
11. Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
12. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) uchwalanie regulaminu własnej działalności,
2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwały o skreśleniu ucznia z listy uczniów szkoły,
4) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
5) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
6) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
13. Rada pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy w szkole,
2) tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
3) projekt planu finansowego szkoły,
4) propozycje dyrektora o przyznanie nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
5) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,
6) decyzje dyrektora o powierzeniu stanowisk wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych oraz odwołania z tych stanowisk.
14. Rada pedagogiczna, spośród przedstawionych przez nauczycieli programów nauczania oraz podręczników, ustala, w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii rady rodziców szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, biorąc pod uwagę możliwości uczniów.
1) W przypadku podręcznika bierze pod uwagę przystosowanie dydaktyczne i językowe podręcznika do możliwości uczniów oraz wysoką jakość wykonania podręcznika umożliwiającą korzystanie z niego przez kilka lat.
2) Szkolny zestaw podręczników składa się z nie więcej niż trzech podręczników dla danych zajęć edukacyjnych. W przypadku, gdy realizowane są rozszerzone zakresy kształcenia z poszczególnych zajęć edukacyjnych, szkolny zestaw podręczników składa się z nie więcej niż trzech podręczników do każdego zakresu kształcenia z danych zajęć edukacyjnych.
3) Szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników obowiązuje przez trzy lata szkolne.
4) W uzasadnionych przypadkach, rada pedagogiczna, na wniosek nauczyciela lub rady rodziców, może dokonać zmian w zestawie programów wychowania przedszkolnego, szkolnym zestawie programów nauczania lub szkolnym zestawie podręczników, z tym że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.
15. W przypadku podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały niezgodnej z przepisami, prawa, dyrektor szkoły wstrzymuje jej realizację, o czym niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.
Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę jest ostateczne.
§21. 1. W szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców bądź opiekunów prawnych uczniów II Liceum Ogólnokształcącego.
2. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
3. Wybór przedstawicieli 3-osobowych oddziałowych rad rodziców odbywa się na pierwszym zebraniu rodziców w roku szkolnym.
4. Jednego ucznia bądź rodzeństwo będące w jednej klasie reprezentuje jeden rodzic bądź opiekun prawny.
5. Członkowie każdej rady oddziałowej wybierają ze swojego grona osobę, która będzie przedstawicielem rady oddziałowej w Radzie Rodziców.
6. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1)  wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady,
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych do Rady Rodziców. 
7. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
8. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną
a) programu wychowawczego Szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
 b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły,
4) opiniowanie oceny dorobku zawodowego za okres stażu nauczyciela stażysty, kontraktowego i mianowanego.
9. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 6 pkt 1 lit. a lub b, program ten ustala Dyrektor Szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora Szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
10. W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin.
11. Członkostwo rodzica w Radzie Rodziców wygasa w przypadku:
1) ukończenia szkoły przez dziecko, przy czym kończy się ono z dniem 31 sierpnia roku, w którym uczeń kończy szkołę,
2) przeniesienia się do innej szkoły jego dziecka, z końcem miesiąca, w którym to przeniesienie nastąpiło,
3) śmierci,
4) zrzeczenia się członkostwa,
5) utraty prawa wybieralności,
6) braku zaangażowania w pracę Rady i opuszczenia bez usprawiedliwienia trzech kolejnych spotkań.
 §22.1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Zasady wybierania, działania organów samorządu określa regulamin, uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
2. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
3. Samorząd może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski
i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów takich, jak:
1) prawa do zapoznania się z przedmiotowymi systemami oceniania,
2) prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawa opiniowania szczegółowych kryteriów ocen zachowania ucznia, trybu i zasad ustalania ocen i odwołań od nich,
4) prawa do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
5) prawa wydawania i redagowania gazety szkolnej,
6) prawa organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
7) prawa wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
4. Samorząd uczniowski wyraża opinię na temat skreślenia ucznia z listy uczniów szkoły.
5. Samorząd uczniowski wyraża opinię na temat szczegółowych kryteriów oceny zachowania uczniów, trybu i zasad jej ustalania oraz trybu odwoławczego.
§23. Rada pedagogiczna, rada rodziców i samorząd uczniowski są organami niezależnymi, działają na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz statutu szkoły i uchwalonych regulaminów swojej działalności.
Ewentualne spory między organami szkoły rozstrzyga komisja w składzie: dyrektor szkoły, przedstawiciel rady pedagogicznej, przedstawiciel rady rodziców, przedstawiciel samorządu uczniowskiego.
Ostateczna decyzja, dotycząca spornych kwestii, rozstrzygana jest przez zespół wyżej wymieniony zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos dyrektora szkoły.

Rozdział 5
Organizacja szkoły

§24. Szkoła przestrzega terminów rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§25. Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się dwukrotnie w ciągu roku szkolnego. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się w ostatnim tygodniu przed zimową przerwą świąteczną, zaś klasyfikowanie roczne przeprowadza się w ostatnim tygodniu zajęć w roku szkolnym.
§26. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły, opracowany przez dyrektora w terminie określonym przez organ prowadzący, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.
§27. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbą godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§28. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
§29. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły i zaopiniowany przez radę pedagogiczną na podstawie arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy umysłowej.
§30. Przeciętna liczba uczniów w oddziale wynosi od 25 do 32.
§31. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
1. Zajęcia te są organizowane zarówno w ramach posiadanych środków budżetowych, jak i środków pozabudżetowych.
2. Liczba uczestników tych zajęć finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 15 i wyższa niż 20 uczniów.
3. Czas trwania zajęć wymienionych ustala prowadzący w zależności od potrzeb.
§32. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§33. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.
§34. Zajęcia edukacyjne z przedmiotów o podstawie programowej w zakresie rozszerzonym, mogą być organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych. Liczba uczniów w zespole wynosi co najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego liceum mogą być tworzone zespoły liczące mniej niż 20 uczniów.
§35. Zajęcia fakultatywne, koła zainteresowań oraz inne zajęcia pozalekcyjne mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym, w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
§36. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub - za jego zgodą - poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§37. 1. W szkole działa biblioteka, która jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowania wiedzy wśród uczniów.
2. W skład biblioteki wchodzą:
1) biblioteka,
2) czytelnia.
3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
2) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów (w grupach bądź w oddziałach),
4) korzystania z Internetu.
4. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
5. Pracą biblioteki kieruje nauczyciel-bibliotekarz, do którego obowiązków należy w szczególności:
1) gromadzenie i aktualizacja zbiorów oraz ich przygotowanie do udostępniania,
2) udostępnianie zbiorów,
3) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych, informowanie uczniów i nauczycieli o nowych nabytkach,
4) rozmowy z czytelnikami o książkach,
5) poradnictwo w wyborach czytelniczych, zachęcanie uczniów do świadomego doboru lektury i do jej planowania,
6) przysposobienie czytelnicze i kształcenie uczniów jako użytkowników informacji  w formie pracy indywidualnej z czytelnikiem, zajęć grupowych (lekcji bibliotecznych) i - w miarę możliwości - wycieczek do bibliotek pozaszkolnych,
7) udostępnianie nauczycielom, wychowawcom, opiekunom, organizacjom młodzieżowym i kołom zainteresowań potrzebnych im materiałów,
8) udzielanie pomocy w przeprowadzaniu różnych form zajęć dydaktyczno-wychowawczych w bibliotece (zajęcia fakultatywne, godziny do dyspozycji wychowawcy klasy, zajęcia kół zainteresowań),
9) pomoc w organizowaniu pracy z książką, czasopismem i ewentualnie z innymi dokumentami we wszystkich formach procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz w przygotowaniu przez różne grupy społeczności szkolnej imprez czytelniczych,
10) inspirowanie pracy aktywu czytelniczego i jego szkolenie,
11) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, przygotowywanie analiz stanu czytelnictwa w szkole na posiedzenia rady pedagogicznej, a także na zebrania zespołów przedmiotowych,
12) prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek i rozwijanie kultury czytelniczej uczniów.
6. Ustalone przez dyrektora szkoły godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
7. Pracę biblioteki określa regulamin.
§38. Szkoła nie prowadzi internatu.
§39. Uczniowie szkoły, dla których miejscem stałego pobytu nie jest Stargard Szczeciński, mogą zamieszkać w internacie innej szkoły lub na stancji.
§40. Uczniów mieszkających w internacie, o których mowa w §39, obowiązuje regulamin tego internatu.
§41. Uczniowie dojeżdżający, w oczekiwaniu na środek lokomocji, mogą przebywać w świetlicy szkolnej.
§42. Formy sprawowania opieki wychowawczej nad młodzieżą mieszkającą na stancjach i w internacie określa plan pracy wychowawczej szkoły.
§43. Opiekę nad uczniem przebywającym w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych sprawuje nauczyciel prowadzący te zajęcia.
§44. Organizowanie na terenie szkoły i poza nią zajęć dodatkowych uzgadnia się z dyrektorem.
§45. Szkoła organizuje dyżury nauczycielskie przed lekcjami i podczas przerw międzylekcyjnych:
1. Dyżury nauczycieli pełnione są w czasie obowiązkowych zajęć w szkole od godz. 750 do godziny 1600 oraz w czasie zajęć nadobowiązkowych obejmujących wszystkich uczniów szkoły.
2. Nauczyciele pełnią dyżur w określonych rejonach szkoły, według ustalonego harmonogramu dostosowanego do potrzeb organizacyjnych szkoły.
3. Nauczyciele pełniący dyżur są zobowiązani do wpływania na właściwą dyscyplinę uczniów w trakcie przerw, aby zapobiegać niebezpiecznym zachowaniom i zakłócaniu porządku.
4. W trakcie zajęć nadobowiązkowych lub pozalekcyjnych dla części uczniów szkoły dyżur pełni nauczyciel, któremu powierzono prowadzenie określonych zajęć lub który sam je przedsięwziął.
§46. Zasady organizowania przez szkołę wycieczek:
1. Podczas zajęć poza terenem szkoły, w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, uczeń jest pod opieką nauczyciela.
2. Organizatorzy imprez turystycznych mają obowiązek opracowania regulaminu imprezy określającego warunki zapewnienia bezpieczeństwa jej uczestników i zapoznania ich z jego treścią przed imprezą.
3. Nauczyciel wyjeżdżający w góry z młodzieżą na rajd lub wycieczkę może żądać od uczniów badania lekarskiego.
4. W przypadku, gdy grupa nie wyjeżdża poza miasto i nie korzysta z publicznych środków lokomocji, powinien być zapewniony jeden opiekun dla jednej klasy (do 35 uczniów).
5. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza teren miasta liczbę opiekunów ustala się uwzględniając specyfikę zajęć, tak aby zapewnić opiekę i bezpieczeństwo uczestnikom wycieczki.
6. Kąpiel dozwolona jest w grupie do 15 osób w kąpieliskach strzeżonych z ratownikiem.
7. Wycieczki piesze na terenach górskich, leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m n.p.m. mogą prowadzić tylko górscy przewodnicy turystyczni.
8. Na udział w wycieczce opiekun - kierownik wycieczki i pozostali opiekunowie muszą uzyskać zgodę dyrektora.
9. Wszystkie wycieczki i imprezy pozaszkolne wymagają wypełnienia Karty wycieczki.
10. Kierownikiem wycieczki może być każdy nauczyciel szkoły, opiekunem grupy może być każdy nauczyciel szkoły oraz ,po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły, inna pełnoletnia osoba.
§47. Dla uczniów z różnymi rodzajami i stopniami niepełnosprawności organizuje się nauczanie indywidualne, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§48. Uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach wydanej przez lekarza.
§49. Na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego przez siebie programu nauczania w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
§50. W szczególnie trudnej sytuacji materialnej ucznia szkoła może wystąpić do rady rodziców lub organu prowadzącego szkołę o udzielenie zapomogi lub stypendium.
§51. Każdy nauczyciel w sytuacji zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją, podejmuje działania zgodne z opracowanymi przez szkołę „Procedurami postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją\". Dokument ten dołączony został do „Szkolnego programu profilaktyki\".
§52. 1. Pomoc psychologiczną i pedagogiczną na terenie szkoły organizuje pedagog szkolny zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Do zadań pedagoga szkolnego należy udzielanie pomocy wychowawcom klas, a w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
2) określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
3) udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny tok lub program nauczania,
4) koordynacja prac z zakresu orientacji zawodowej,
5) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
3. Swoje zadania pedagog szkolny realizuje we współdziałaniu z nauczycielami, rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów, pielęgniarką szkolną, organami szkoły i instytucjami pozaszkolnymi oraz we współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach.

Rozdział 6
Nauczyciele

§53. Ustala się stopnie awansu zawodowego nauczycieli:
1. Nauczyciel stażysta,
2. Nauczyciel kontraktowy,
3. Nauczyciel mianowany,
4. Nauczyciel dyplomowany.
§54. W przypadku ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego - staż trwa 9 miesięcy, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego - staż trwa 2 lata i 9 miesięcy.
§55. Nauczyciel kontraktowy lub nauczyciel mianowany posiadający co najmniej stopień naukowy doktora może ubiegać się o uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego po odbyciu stażu trwającego 9 miesięcy.
§56. Dyrektor szkoły może skrócić staż do 9 miesięcy nauczycielowi kontraktowemu, który legitymuje się co najmniej trzyletnim okresem pracy w charakterze nauczyciela akademickiego w szkole wyższej lub osobie, której nadano stopień nauczyciela kontraktowego, a która legitymuje się co najmniej pięcioletnim okresem pracy i posiadającej znaczący dorobek zawodowy.
§57. W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, a po zakończeniu stażu składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji tego planu.
§58. Zadaniem opiekuna stażu jest udzielenie nauczycielowi pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
§59. Szczegółowe zasady zatrudniania nauczycieli, odbywania przez nich stażu oraz nadawania im kolejnych stopni awansu zawodowego oraz zatrudniania pracowników nie będących nauczycielami określają odrębne przepisy.
§60. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów w szczególności:
1. Rozpoznaje poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania.
2. Informuje ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
3. Udziela uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego rozwoju.
4. Motywuje ucznia do dalszej pracy.
5. Dostarcza rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach, trudnościach i specyficznych zdolnościach ucznia.
6. Informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach i sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych w pierwszym miesiącu roku szkolnego, w oparciu o postanowienia Wewnątrzszkolnego i Przedmiotowego Systemu Oceniania.
7. Opracowuje przedmiotowy system oceniania zawierający następujące elementy:
1) wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania,
2) sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,
3) zasady wglądu uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) do pisemnych prac kontrolnych,
4) zasady okresowego podsumowywania osiągnięć edukacyjnych uczniów w danym okresie i ustalania oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i końcoworocznej.
8. Ustala treści nauczania dla ucznia, co do którego poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała orzeczenie o obniżeniu wymagań programowych.
9. Pracuje z uczniem skierowanym do nauczania indywidualnego współuczestnicząc w planowaniu organizacji tych zajęć, ustalając program nauczania, oraz formy oceny wiedzy i umiejętności w zależności od możliwości ucznia.
10. Za swoją zgodą pełni rolę nauczyciela - opiekuna ucznia realizującego indywidualny tok bądź program nauczania, odbywając z nim konsultacje i opracowując indywidualny program zatwierdzony przez dyrektora szkoły.
§61. Nauczyciel obowiązany jest:
1. Rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego.
2. Kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka, dbać o kształtowanie u uczniów  postaw  moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
3. Wspierać rozwój psychofizyczny ucznia, rozwijać jego zdolności i zainteresowania poprzez treści nauczanego przedmiotu, organizację i ewentualnego prowadzenie kółek przedmiotowych i kółek zainteresowań, na ogólnie przyjętych zasadach.
4. Dbać o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego.
5. W oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów udzielać pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, a także informować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o obniżeniu wymagań edukacyjnych.
6. Udzielać rodzicom informacji o bieżących i okresowych wynikach w nauce ich dzieci.
7. Kierować się bezstronnością i obiektywizmem przy ocenianiu ucznia.
8. Ponosić odpowiedzialność za pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny poprzez bezpośrednią opiekę nad pracownią lub salą lekcyjną.
9. Dbać zdrowie, życie i bezpieczeństwo uczniów na zajęciach lekcyjnych, przerwach, wycieczkach oraz wszelkich zajęciach i imprezach organizowanych przez szkołę,
10. Udzielać pomocy poszkodowanym w wypadkach, które zauważył lub dowiedział się o nich oraz zawiadamiać o wypadku lekarza lub pielęgniarkę i dyrektora szkoły.
11. Reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów.
12. Zwracać uwagę na osoby postronne przebywające na terenie szkoły i w razie potrzeby zwracać się do nich o podanie celu pobytu.
13. Niezwłocznie zawiadamiać dyrektora szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów.
14. Podnosić poziom wiedzy teoretycznej poprzez samokształcenie, uczestnictwo w organizowanych kursach, konferencjach przedmiotowo - metodycznych.
15. Uczestniczyć w przewidzianych w planie spotkaniach z rodzicami organizowanych w szkole.
16. Poinformować uczniów najpóźniej miesiąc przed końcoworocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej o przewidywanych dla nich końcoworocznych ocenach klasyfikacyjnych.
1) o końcoworocznych ocenach zachowania wychowawca informuje uczniów na trzy dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej,
2) oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne nauczyciele ustalają i wpisują do dziennika najpóźniej na trzy dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej. Ocena ustalona może różnić się od oceny przewidywanej,
3) oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustalają nauczyciele zgodnie z zasadami przyjętymi w przedmiotowym systemie oceniania,
4) jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, nauczyciele powinni w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.
§62. 1. Sprawowanie opieki wychowawczej nad klasą dyrektor szkoły powierza szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca powinien prowadzić swój oddział przez cały cykl nauczania.
3. Dyrektor szkoły może - z inicjatywy własnej lub na umotywowany wniosek większości uczniów lub większości rodziców uczniów danego oddziału - dokonać zmiany wychowawcy w ciągu roku szkolnego.
§63. Zadania i obowiązki wychowawcy klasy obejmują:
1. Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie.
2. Inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów.
3. Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
4. Otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka.
5. Planowanie i organizowanie - wspólnie z uczniami i ich rodzicami - różnych form życia zespołowego, rozwijanie jednostki i integrowanie zespołu uczniowskiego.
6. Ustalanie treści i form zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy.
7. Współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie i pedagogiem szkolnym.
8. Uzgadnianie z nimi i koordynowanie ich działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym jest potrzebna indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i uczniów z różnymi trudnościami i niepowodzeniami).
9. Utrzymywanie kontaktu z rodzicami uczniów w celu:
1) informowania o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci,
2) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych wobec dzieci oraz udzielania i otrzymywania pomocy w poczynaniach wychowawczych,
3) włączenia ich w sprawy życia, klasy i szkoły.
10. Założenie arkusza ocen dla ucznia po przyjęciu go do szkoły i prowadzenie go przez cały cykl nauczania (do czasu ukończenia przez ucznia nauki w tej szkole).
11. Zapoznanie uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz postanowieniami szczegółowymi Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
12. Zapoznanie uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) z zasadami przeprowadzania egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych.
13. Zapoznanie rodziców i uczniów klas programowo najwyższych z regulaminem egzaminu maturalnego.
14. Ustalenie na trzy dni przed klasyfikacyjnym końcoworocznym zebraniem rady pedagogicznej ocen zachowania i poinformowanie o nich uczniów.
15. Poinformowanie najpóźniej miesiąc przed końcoworocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej rodziców uczniów (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach końcoworocznych.
16. Przedstawienie uczniom i ich rodzicom ( prawnym opiekunom) na początku roku szkolnego:
1) kto i w jaki sposób ustala ocenę zachowania,
2) co wpływa na jej podwyższenie lub obniżenie.
17. Ustalenie oceny zachowania ucznia, która uwzględnia opinię zainteresowanego ucznia, klasy, zespołu nauczycieli i dyrekcji szkoły.
§64. Formy i sposoby sprawowania zadań wychowawcy:
1. Bezpośredni kontakt z uczniami klasy.
2. Realizacja godzin do dyspozycji wychowawcy.
3. Organizowanie, wspólnie z rodzicami, wycieczek i imprez klasowych.
4. Organizowanie, wspólnie z wychowankami, obchodów rocznic patriotycznych i świąt narodowych.
5. Udział, wraz z wychowankami, w życiu kulturalnym środowiska.
6. Współudział w realizacji zadań wychowawczych (z innymi nauczycielami szkoły, pedagogiem, dyrektorem).
7. Indywidualne rozmowy z rodzicami.
8. Spotkania z rodzicami organizowane w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 3 razy w roku.
9. Wychowawca klasy, wypełniając swoje obowiązki, uwzględnia wiek uczniów, ich potrzeby, warunki rodzinne i środowiskowe.
10. Wychowawca klasy powinien:
1) ustalić formy i sposoby zbierania i gromadzenia informacji o uczniu oraz ich korzystania,
2) ustalić sposoby i tryb kontaktowania się, z rodzicami uczniów, a podobne ustalenia opracować dla nauczycieli uczących w jego oddziale,
3) wnioskować do kompetentnych organów o podjęcie czynności z urzędu, gdy naruszone zostaną dobra osobiste uczniów.
11. Wychowawca klasy ma prawo uzyskania merytorycznej i praktycznej pomocy w swej pracy wychowawczej od dyrektora szkoły, zespołu wychowawczego oraz innych instytucji wspomagających szkołę.
12. Nauczyciel - wychowawca odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za skuteczność i prawidłowość wypełniania powierzonych mu zadań.
§65. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy, a wychowawcy zespół wychowawczy.
1. Pracą zespołu przedmiotowego oraz wychowawczego kieruje wyznaczony przez dyrektora przewodniczący zespołu.
2. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
1) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania lub wychowania, korelowanie treści nauczanych przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania i podręczników,
2) opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania oraz sposobów badania wyników nauczania,
3) opiniowanie wewnątrzszkolnych systemów oceniania w zakresie zajęć edukacyjnych, których nauczyciele wchodzą w skład danego zespołu przedmiotowego,
4) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
5) współdziałanie w organizacji pracowni i laboratoriów przedmiotowych,  a także uzupełnianie ich wyposażenia,
6) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania.
3. Cele i zadania zespołu wychowawczego obejmują:
1) zorganizowanie współpracy nauczycieli-wychowawców i innych osób, które realizują i wspomagają realizację zadań wychowawczych dla uzgodnienia sposobów realizacji wyznaczonych kierunków i zadań wynikających z planu pracy zespołu,
2) ustalenie form spełniania zadań wychowawczych odpowiednio do wieku uczniów, ich potrzeb, sytuacji rodzinnych i warunków środowiskowych,
3) wspólne opracowanie programu wychowawczego szkoły, dokonywanie oceny jego funkcjonowania oraz niezbędnych zmian,
4) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia w dziedzinie kierowania zespołami uczniów oraz wspieranie początkujących wychowawców,
5) wspólne analizowanie sytuacji wychowawczej w szkole i ustalanie sposobów zapobiegania niepożądanym stanom oraz kształtowania właściwego ładu,
6) organizowanie jednostkowych form opieki wychowawczej nad uczniami,
7) wspólne przygotowanie i opiniowanie eksperymentów i innowacji z zakresu wychowania,
8) inspirowanie i promowanie wiedzy z zakresu problematyki wychowawczej z wykorzystaniem wszystkich dostępnych źródeł.

Rozdział 7
Inni pracownicy szkoły

§66. W szkole, oprócz nauczycieli, zatrudnia się pracowników ekonomiczno - administracyjnych i pracowników obsługi.
1. Zakres zadań i odpowiedzialności głównego księgowego:
1) sprawowanie nadzoru nad gospodarką finansową szkoły,
2) czuwanie nad prawidłowością gospodarki, kredytami budżetowymi oraz innymi środkami (środek specjalny, fundusz socjalny),
3) opracowywanie projektów planów wydatków rzeczowych i finansowych,
4) kontrola dokumentów finansowo-księgowych pod względem formalno-rachunkowym,
5) kompletowanie dowodów finansowo-księgowych,
6) dekretowanie dowodów księgowych zgodnie z obowiązującym planem kont jednostki budżetowej i klasyfikacji budżetowej,
7) księgowanie syntetyczne i analityczne dowodów finansowo-księgowych zgodnie z typowym planem kont jednostek budżetowych,
8) prowadzenie urządzeń księgowych budżetu szkoły, jak:
a) dziennik tabelaryczny - dziennik główny,
b) karty wydatków i kosztów w zakładzie wg obowiązującej klasyfikacji budżetowej,
9) prowadzenie ewidencji księgowej kont rozrachunkowych,
10) prowadzenie ewidencji materiałowej, ilościowo-materiałowej wg osób materialnie odpowiedzialnych i prawidłowe ich rozliczanie oraz księgowanie środków trwałych i ksiąg inwentarzowych, przedmiotów nietrwałych,
11) sporządzanie w terminie przelewów za materiały i usługi,
12) sporządzanie miesięcznych i kwartalnych sprawozdań finansowych o wydatkach i dochodach budżetowych,
13) rozliczanie składek ZUS i sporządzanie deklaracji,
14) rozliczanie podatku dochodowego pracowników i sporządzanie deklaracji,
15) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym i terminowym sporządzaniem list płac,
16) coroczne określanie wartości księgozbioru biblioteki szkolnej,
17) wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora.
2. Zakres zadań i odpowiedzialności kierownika administracyjno-gospodarczego:
1) organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie pracy pracowników obsługi szkoły,
2) prowadzenie bieżącego instruktażu i organizowanie szkolenia pracowników administracji i obsługi,
3) właściwe zabezpieczenie obiektów szkolnych i majątku szkolnego pod względem przeciwpożarowym, przed kradzieżami oraz nadzorowanie użytkowania sprzętu zgodnie z przeznaczeniem,
4) powoływanie komisji likwidacyjnej sprzętu i pomocy naukowych i opiniowanie jej wniosków,
5) zabezpieczenie właściwych warunków higieniczno-sanitarnych oraz pod względem bhp pomieszczeń szkolnych i ich otoczenia,
6) opracowywanie, na podstawie przeprowadzonych przeglądów, planów remontów bieżących, modernizacyjnych i kapitalnych oraz zabezpieczenie ich wykonawstwa,
7) współpraca z głównym księgowym w zakresie opracowania planów rzeczowo-finansowych oraz celowości i rytmiczności realizacji środków budżetowych zgodnie z ich przeznaczeniem,
8) nadzorowanie realizacji planów zakupów oraz modernizacji pomieszczeń szkoły w zakresie wyposażenia i pomocy dydaktycznych,
9) organizowanie i nadzorowanie zaopatrzenia szkoły w artykuły i materiały biurowe, środki czystości, sprzęt gospodarczy itp.,
10) koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań wynikających z uprawnień socjalno-bytowych pracowników szkoły,
11) nadzorowanie pracy komisji do przeprowadzenia inwentaryzacji majątku szkoły,
12) nadzorowanie zabezpieczenia i przechowywania środków pieniężnych i znaczków wartościowych, pieczęci urzędowych, druków ścisłego zarachowania itp. w szkole,
13) wykonywanie kontroli wewnętrznych w stosunku do osób bezpośrednio podległych.
14) prowadzenie całokształtu spraw związanych ze stosunkiem pracy pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych i dokumentacji w tym zakresie określonej odrębnymi przepisami,
15) prowadzenie spraw wojskowych tych pracowników szkoły, którzy podlegają obowiązkowi wojskowemu,
16) sporządzanie sprawozdań kadrowych dla potrzeb władz oświatowych,
17) prowadzenie spraw socjalnych pracowników szkoły.

Rozdział 8
Uczniowie

§67. Zasady rekrutacji uczniów określają odrębne przepisy władz oświatowych.
1. Do szkoły uczęszczają w zasadzie uczniowie od 16 roku życia, nie dłużej niż do końca roku szkolnego, w którym kończą 21 lat życia.
2. W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy pierwszej, dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków.
3. Szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna:
1) opracowuje i rozpowszechnia materiały informacyjne o szkole, organizuje spotkania z uczniami szkół gimnazjalnych oraz inicjuje i podejmuje inne działania zmierzające do spopularyzowania szkoły,
2) przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne, zgodnie z określonymi odrębnie przepisami,
3) sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego,
4) ogłasza wyniki postępowania kwalifikacyjnego.
4. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do klasy pierwszej składają podania w terminie od 15 marca do 15 maja. Dyrektor szkoły może wydłużyć termin składania dokumentów zgodnie z odrębnymi postanowieniami Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty lub jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc.
5. Wykaz wymaganych dokumentów obejmuje:
1) podanie na ustalonym przez szkołę formularzu,
2) 3 fotografie opisane na odwrocie (imię i nazwisko, adres, data urodzenia),
3) wyniki testów kompetencji (w dniu otrzymania),
4) karta zdrowia, karta szczepień, świadectwo zdrowia.
5) świadectwo ukończenia gimnazjum.
6. Kandydaci z wadami słuchu, wzroku, narządów ruchu i innymi schorzeniami z grup dyspanseryjnych mogą skorzystać z przysługujących im preferencji - określonych odrębnymi przepisami.
7. Kandydaci będący laureatami i finalistami olimpiad i konkursów przedmiotowych stopnia wojewódzkiego dla szkół gimnazjalnych załączają zaświadczenie komisji konkursowej i są przyjmowani niezależnie od kryteriów. Podstawą do uznania tego uprawnienia jest załączony przez kandydata dyplom lub zaświadczenie wydane przez kuratora oświaty ( lub kserokopia potwierdzona przez dyrektora gimnazjum).
8. O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej decyduje dyrektor szkoły:
1) w przypadku, gdy uczeń powraca z zagranicy,
2) na podstawie decyzji szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej.
9. Listę przyjętych do klasy pierwszej podaje się do publicznej wiadomości przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w budynku szkoły.
10. Do szkoły mogą być przyjmowane osoby nie będące obywatelami polskimi, według odrębnych przepisów.
11. Dyrektor szkoły decyduje o przyjęciu uczniów do klas programowo wyższych niż pierwsza na podstawie świadectwa ukończenia danej klasy liceum.
§68. Uczeń ma prawo:
1. Do właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, a w szczególności,
2. Znać termin obszernych prac sprawdzających z tygodniowym wyprzedzeniem,
3. Nie pisać w jednym dniu więcej niż jednej pracy sprawdzającej,
4. Nie pisać w jednym tygodniu więcej niż dwie obszerne prace sprawdzające,
5. Do opieki wychowawczej i warunków zapewniających bezpieczeństwo pobytu w szkole,
6. Ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności,
7. Przedstawiania wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień
1) w przypadku, gdy uczeń (jego prawni opiekunowie) uważa, że jego prawa zostały naruszone, zgłasza skargę w formie pisemnej lub ustnej:
a) wychowawcy klasy, jeżeli jego prawa zostały naruszone przez inne osoby niż wychowawca,
b) pedagogowi szkolnemu, jeżeli jego prawa zostały naruszone przez wychowawcę.
2) jeżeli skarga nie zostanie wyjaśniona przez osoby wymienione w pkt 1 lit. a-b w ciągu siedmiu dni roboczych od dnia zgłoszenia lub sposób jej rozwiązania nie zadowala ucznia (jego prawnych opiekunów), zwraca się on w tej kwestii do Dyrektora Szkoły, który rozpatruje ją w ciągu siedmiu dni roboczych od dnia zgłoszenia,
3) w przypadku jeżeli sposób załatwienia skargi przez osoby lub organy wymienione w pkt 1-3 nie zadowala ucznia (jego prawnych opiekunów), kieruje on skargę do organu prowadzącego Szkołę lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Szkołą,
4) w przypadku wniesienia skargi w formie ustnej do osób wymienionych w pkt 1 lit. a lub b, osoby te zobowiązane są do sporządzenia notatki służbowej, która pozostaje w dokumentach wychowawcy klasy lub pedagoga do końca danego roku szkolnego.
8. Zapoznać się z WSO oraz przedmiotowymi systemami oceniania,
9. Do poznania programu nauczania dla swojej klasy, a z przedmiotów humanistycznych wykazu obowiązujących lektur podstawowych i dodatkowych podanych na początku roku szkolnego,
10. Znać na bieżąco oceny z poszczególnych przedmiotów,
11. Być systematycznie ocenianym przez nauczycieli,
12. Być poinformowanym o ocenie z obszernej pracy pisemnej najpóźniej w ciągu 3 tygodni od daty napisania pracy, a z pracy o węższych zakresach - najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od ich napisania,
13. Brać udział w imprezach szkolnych i reprezentować szkołę na zewnątrz,
14. Rozwijać zainteresowania, zdolności i talenty poprzez uczestnictwo w pracach kół zainteresowań,
15. Być poinformowanym w pierwszym miesiącu roku szkolnego o wymaganiach i sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,
16. Znać szczegółowe kryteria oceny z zachowania,
17. Do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
18. Poszanowania godności osobistej przez dorosłych  i rówieśników,
19. Do swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza się dobra innych osób,
20. Do dodatkowej pomocy w przypadku trudności w nauce,
21. Korzystać z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
22. Korzystać z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w miarę posiadanych przez szkołę środków,
23. Być poinformowanym:
1) o przewidywanych ocenach końcoworocznych najpóźniej na miesiąc przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej,
2) o ustalonych ocenach końcoworocznych z poszczególnych zajęć edukacyjnych i ocenie zachowania najpóźniej na trzy dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej,
24. Składać egzamin poprawkowy i klasyfikacyjny,
25. Korzystać z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, urządzeń i środków  dydaktycznych, księgozbioru biblioteki, zgodnie z ustalonymi przez dyrektora szkoły zasadami,
26. Wpływać na życie szkoły przez działalność samorządową, wybierać nauczyciela - opiekuna samorządu uczniowskiego, wydawać i publikować gazetkę szkolną,
27. korzystać z postanowień Konwencji o prawach dziecka i poszanowaniu tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
28. Znać sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,
29. Znać zasady wglądu do pisemnych prac kontrolnych oraz uzasadnienia oceny przez nauczyciela,
30. Zapoznania się z przepisami dotyczącymi egzaminu maturalnego,2 dni zwolnienia z zajęć lekcyjnych na czas przygotowania się do olimpiad przedmiotowych stopnia wojewódzkiego, okręgowego, centralnego,
31. Samodzielnie dokonywać usprawiedliwień nieobecności od momentu uzyskania pełnoletności po wyrażeniu pisemnej zgody jego rodziców bądź opiekunów prawnych
§69. Uczeń ma obowiązek:
1. Przestrzegać postanowienia zawarte w statucie i regulaminie szkoły,
2. Systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i innych formach życia szkoły, w szczególności uczęszczać na zajęcia wynikające z planu zajęć i przybywać na nie punktualnie. mimo spóźnienia na zajęcia, uczeń zobowiązany jest przybyć do sali, w której odbywają się zajęcia,
3. Systematycznie usprawiedliwiać nieobecności
1) zamieszczać wszystkie usprawiedliwienia w „ zeszycie usprawiedliwień\",
2) dostarczać usprawiedliwienia wychowawcy  w  terminie do siedmiu dni od powrotu do szkoły,
3) uprzedzać o absencji w razie planowanej dłuższej nieobecności np. pobyt w szpitalu, za pośrednictwem rodziców bądź opiekunów prawnych.
4. Odrabiać prace polecone przez nauczyciela do wykonania w domu,
5. W czasie zajęć lekcyjnych zachowywać należytą uwagę, zabierać głos, gdy zostanie do tego upoważniony przez nauczyciela,
6. Przestrzegać elementarnych zasad i norm, współżycia społecznego zarówno podczas zajęć lekcyjnych, jak i w czasie zajęć organizowanych poza terenem szkoły (wycieczki, wyjścia do kina, teatru, filharmonii, muzeum itp.),w szczególności zachowywać się godnie wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów,
7. Dbać o zdrowie i higienę osobistą, nie używać wyrobów tytoniowych, alkoholowych i środków odurzających,
8. Dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole, za umyślne zniszczenia w szkole odpowiedzialność materialną ponoszą uczniowie i ich rodzice (opiekunowie),
9. Dbać o schludny i estetyczny wygląd:
1) nosić czystą odzież,
2) nie ubierać się wyzywająco w szczególności:
a) nie nosić dużej ilości biżuterii,
b) nie nosić dużych dekoltów  i zbyt krótkich spódnic i spodenek,
c) nie używać zbyt intensywnego makijażu,
3) na zajęciach wychowania fizycznego i zawodach sportowych uczniowie noszą strój sportowy,
4) na uroczystości, apele, egzaminy uczniowie zobowiązani są zakładać strój galowy.
10. Przestrzegać zasad korzystania na terenie szkoły z urządzeń telekomunikacyjnych i elektronicznych:
1) w czasie lekcji uczniowie nie mogą korzystać z telefonów komórkowych i są zobowiązani do ich wyłączenia lub wyciszenia oraz schowania,
2) w czasie zajęć lekcyjnych uczniowie nie mogą korzystać z urządzeń elektronicznych (np. odtwarzacze MP3 i MP4, aparaty fotograficzne, kamery, itp.),
3) zakaz określony w pkt 1-2 nie dotyczy:
a) wykorzystania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć edukacyjnych jako pomocy dydaktycznych, w przypadku uczniów po uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne,
b) sytuacji szczególnych (np. zagrożenie zdrowia lub życia uczniów),
c) innych sytuacji na podstawie upoważnienia przez dyrektora szkoły,
4) nauczyciel nie może odbierać uczniowi telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego,
11. Pełnić sumiennie dyżur klasowy (szkolny) w miejscach wskazanych przez wychowawcę klasy,
12. Natychmiast zawiadomić dyrekcję szkoły lub prowadzących zajęcia (opiekunów) o wypadku, jaki zdarzył się na terenie szkoły lub w czasie zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem,
13. Rozliczać się ze wszystkich świadczeń na rzecz szkoły (materialnych  i finansowych) w przypadku kończenia szkoły lub opuszczania jej w ciągu roku, w szczególnie uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z pełnego rozliczenia się.
§70. Wyróżnienia i kary
1. Uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
1) pochwałę nauczyciela lub wychowawcy klasy wobec zespołu klasowego,
2) pochwałę dyrektora wobec społeczności szkolnej,
3) list pochwalny za najwyższe oceny z zachowania,
4) list gratulacyjny dla rodziców przyznany przez radę pedagogiczną,
5) nagrodę rzeczową na koniec roku szkolnego lub w czasie nauki wręczoną na apelu,
6) wpisanie do kroniki szkoły za szczególne osiągnięcia sportowe lub artystyczne,
7) wpisanie do księgi pamiątkowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne.
2. Za nieprzestrzeganie statutu szkoły uczeń może być ukarany:
1) ustnym upomnieniem ucznia,
2) naganą z ostrzeżeniem z jednoczesnym powiadomieniem rodziców w formie ustnej,
3) naganą z ostrzeżeniem z jednoczesnym powiadomieniem rodziców w formie pisemnej,
4) przeniesieniem do klasy równoległej,
5) przeniesieniem  do innej szkoły na wniosek dyrektora szkoły,
6) skreśleniem z listy uczniów szkoły w przypadku:
a) świadomych działań z konsekwencjami uszczerbku dla życia i zdrowia innych uczniów lub pracowników szkoły,
b) świadomego fizycznego i psychicznego znęcania się nad kimkolwiek ze społeczności szkolnej lub naruszania jego godności,
c) celowej dewastacji i niszczenia mienia szkolnego,
d) wielokrotnego nieprzestrzegania postanowień statutu szkoły,
e) po zastosowaniu co najmniej trzech kar wynikających ze statutu szkoły,
f) w innych nieprzewidzianych przypadkach na podstawie indywidualnego rozpatrzenia sprawy,
g) w przypadku ponownego nie uzyskania promocji do następnej klasy przez ucznia powtarzającego klasę, który ukończył 18 rok życia.
3. Skreślenie z listy uczniów następuje w drodze decyzji dyrektora szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
4. Przy wyznaczaniu uczniowi kary może on otrzymać jej złagodzenie lub odroczenie wykonania na czas nie dłuższy niż jeden semestr, w przypadku otrzymania poręczenia ze strony samorządu uczniowskiego.
5. Stosowane kary, nie mogą naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.
6. Od kar wymienionych w p.2 . 3) 4) 5) uczniowi przysługuje odwołanie  w terminie 3 dni od dnia powiadomienia do dyrektora szkoły, dyrektor w terminie 7 dni rozpatruje odwołanie z zespołem wychowawczym.
7. Od kar wymienionych w p.2 .6)  uczniowi lub jego rodzicom przysługuje odwołanie do rady pedagogicznej w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji, rada pedagogiczna rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od dnia złożenia odwołania.
8. Z chwilą złożenia odwołania, do momentu rozpatrzenia wniosku, wykonanie kary ulega zawieszeniu.
9. W przypadku gdy jest to niezbędne:
1) ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego,
2) dla zabezpieczenia majątku szkoły przed ciężkimi stratami,
3) ze względu na ważny interes społeczny karze wymienionej w p.2 lit. f) może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności,
10. O zastosowaniu każdej kary i wyniku rozpatrzenia odwołania uczeń lub jego rodzice zostają powiadomieni.
§71. Wewnątrzszkolny System Oceniania jest częścią STATUTU II LO i stanowi załącznik nr 1.
§72. Pomoc materialna
1. Uczeń znajdujący się w szczególnie trudnym położeniu materialnym może, w miarę posiadanych przez szkołę środków, otrzymać stypendium lub zapomogę.
2. Pomoc materialną przyznaje komisja powołana przez dyrektora szkoły.
3. Komisja może wystąpić do rady rodziców o przyznanie pomocy materialnej uczniom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej.

Rozdział 9
Tryb wprowadzania zmian w statucie

§73. Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna na pisemny wniosek jednego z organów szkoły, organu sprawującego nadzór pedagogiczny  nad szkołą lub organu prowadzącego.
1. Procedura stanowienia zmian w statucie obejmuje:
1) przygotowanie przez radę pedagogiczną  projektu statutu bądź zmian w statucie,
2) uchwalenie zmian przez radę pedagogiczną,
3) wysłanie przez radę pedagogiczną statutu bądź zmian w nim do organu prowadzącego,
4) wysłanie przez radę pedagogiczną uchwalonego statutu lub zmian w nim do kuratora oświaty, celem sprawdzenia jego zgodności z prawem.
2. Dyrektor szkoły ma prawo samodzielnie poprawiać oczywiste pomyłki redakcyjne w statucie, zawiadamiając każdorazowo Radę Pedagogiczną o ich dokonaniu.

Rozdział 10
Postanowienia końcowe

§74. Szkoła używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§75. Szkoła posiada własny sztandar oraz ceremoniał szkolny.
§76. Szkoła prowadzi, przechowuje dokumentację, oraz wystawia świadectwa szkolne zgodnie z odrębnymi przepisami.
§77. Szkoła jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową wg odrębnych przepisów.
§78. Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 03 marca 2009 20:41
Dokument wprowadzony do BIP przez: Stanisław Pabiniak
Ilość wyświetleń: 3652
03 marca 2009 21:07 (Stanisław Pabiniak) - Zmiana treści dokumnetu.
03 marca 2009 20:41 (Stanisław Pabiniak) - Utworzenie dokumentu.